Bijna twee derde van de wereldproductie van cacaobonen komt uit Ghana en Ivoorkust. Grote, westerse chocoladebedrijven zien enorme groeikansen in Azië, maar vrezen structurele aanbodtekorten.
Chocola wordt een mondiaal middenklasseproduct, met Azië als groeimotor, zo verwachten fabrikanten eensgezind. Alleen al in China zal de markt voor chocoladeproducten groeien naar een omvang van 4,3 miljard dollar in 2019, 60 procent meer dan in 2014, zo voorspelde Kit Kat-producent Hershey afgelopen jaar.
Maar chocolademakers hebben wel een serieus probleem: het aanbod is krap, té krap. Van de mondiale cacaoproductie komt ongeveer 60 procent uit twee landen, Ghana en Ivoorkust. In het oogstseizoen dat op 30 september 2015 eindigde, zakte de Ghanese cacaoproductie met 18 procent als gevolg van droog weer en overheidsingrepen, terwijl Ivoorkust een lichte plus boekte van 2,8 procent.
Het probleem gaat echter dieper dan incidentele misoogsten, schetst zakenkrant The Wall Street Journal.
Afrikaanse cacaoproductie ondermaats
De productiviteit van de cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust laat nog veel te wensen over. Reden voor grote westerse chocoladefabrikanten zoals Milka-maker Mondelez om samen met enkele collega’s liefst 1 miljard dollar uit te trekken voor duurzame productiviteitsprogramma’s, gericht op cacaoboeren in de twee Afrikaanse landen.
De omstandigheden voor cacaoboeren zijn de afgelopen jaren lastiger geworden, stelt projectmanager Yaa Amekudzi van Mondelez tegenover de WSJ. Amekudzi gaat over een kwart van de 400 miljoen dollar die Mondelez heeft gereserveerd voor zijn Afrikaanse duurzaamheidsprogramma. Problemen die ze ziet, zijn onder meer het gebrek aan regen, ontbossing en jongeren die richting de stad trekken. Maar er is meer.
Achterhaalde productietechnieken
De productietechnieken van Ghana en de Ivoorkust leveren geen optimale opbrengsten. Dat was reden voor chocolademaker Mars om een team van landbouwspecialisten uit Ivoorkust naar Indonesië te sturen om te leren van aldaar gebruikte technieken voor een betere productiviteit.
De eerst resultaten zijn inmiddels zichtbaar in het Ivooriaanse dorpje Petit Bondoukou, waar de cacao-opbrenst per hectare is gestegen naar 3.000 kilogram, ongeveer zes keer het nationale gemiddelde, aldus de WSJ.
Toch blijft het een grote uitdaging om de cacaoverbouw voor toekomstige generaties Afrikaanse boeren aantrekkelijk te houden, stelt Yaa Amekudzi van Mondelez: "We moeten de huidige negatieve spiraal doorbreken, en de productiviteit en inkomens verbeteren om de volgende generatie te inspireren. Zonder volgende generatie boeren, zal er geen cacao meer zijn."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl