De Amerikaanse fruitproducent Chiquita Brands komt toch in handen van de Braziliaanse bedrijven Cutrale en Safra, die bij drie eerdere overnamepogingen de deur werden gewezen.

De overname werd maandag bekendgemaakt. Zondag werd de beoogde fusie met het Ierse Fyffes nog afgewezen door de aandeelhouders van het Amerikaanse bedrijf.

Cutrale en Safra verhoogden vorige week hun overnamebod naar 14,50 dollar per aandeel Chiquita, dat daarmee exclusief schulden werd gewaardeerd op 686 miljoen dollar. Aanvankelijk hadden de twee 13 dollar per aandeel over voor het bedrijf. Inclusief de schuldenlast van Chiquita heeft de overname een waarde van 1,3 miljard dollar.

Cutrale heeft een derde van de mondiale markt voor sinaasappelsap, die een omvang heeft van 5 miljard dollar, in handen en handelt daarnaast in appels, perzikken, citroenen en sojabonen. Safra bestaat uit financiële dienstverleners en is eigendom van Joseph Safra, de op een na rijkste man van Brazilië.

Beladen verleden Chiquita

De overname heeft een historische lading, omdat het oorspronkelijke moederbedrijf van Chiquita – United Fruit Company – in de eerste helft van de twintigste eeuw als Amerikaanse multinational grote invloed heeft uitgeoefend op landen in Centraal-Amerika. De term ‘bananenrepubliek’ is ontsproten aan de oorspronkelijke machtspositie van United Fruit en de politieke invloed die het bedrijf uitoefende in landen waar het de banenteelt controleerde.

In 1990 werd de naam van het bedrijf omgedoopt tot Chiquita Brands. In 2002 maakte Chiquita een doorstart, na een gecontroleerd faillissement.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl