- Autofabrikanten hebben nog steeds te maken met aanhoudende chiptekorten en verlagen of stoppen daardoor de productie.
- Dit heeft ook voor Nederlandse autokopers gevolgen, vooral in de vorm van langere levertijden.
- We keken naar de 7 populairste merken in Nederland, hoe zij omgaan met de tekorten en wat dit betekent voor klanten.
Autofabrikanten zitten in veel gevallen te springen om halfgeleiders. Als gevolg van het wereldwijde chiptekort moeten ze vaak de productie afschalen of zelfs stilleggen. Dat zorgt er weer voor dat leveringen van auto’s in sommige gevallen maanden langer duren dan gewenst.
De chiptekorten zijn voor een groot deel eigen schuld, dikke bult. De autofabrikanten zijn in zekere zin de dupe van hun eigen handelen.
Toen de coronapandemie uitbrak, hebben ze de ordervolumes bij chipfabrikanten verlaagd. Toen de markt weer aantrok en de autofabrikanten de bestellingen weer wilden verhogen, stonden ze achteraan in de rij. De chipfabrikanten hadden in de tussentijd veel orders gekregen van elektronicafabrikanten.
Helaas blijft dit probleem niet beperkt tot de autofabrikant, maar komt het ook op het bordje van de autokoper te liggen. Deze moet nu immers langer wachten op de auto die hij bestelde.
Maar wat betekenen die tekorten nu concreet voor de klant? We kijken bij de top 7 merken wat ze tot nu toe deden als gevolg van de chiptekorten en met welke aangepaste levertijden (als die er zijn) kopers te maken krijgen. We kozen de merken op basis van de verkoopcijfers van januari tot en met augustus 2021.
1. Kia (19.615 verkochte auto's tot en met augustus)
Kia verwacht geen grote impact van de chiptekorten. Het merk produceert een groot gedeelte van de chips zelf, waardoor het de tekortendans ontspringt. Het merk verwacht eerder last te krijgen van de toenemende grondstofprijzen, maar in hoeverre de klant dat gaat merken is nog niet duidelijk.
Kia denkt dat het chiptekort na het derde kwartaal van dit jaar langzaam maar zeker verdwijnt. Tot die tijd kunnen klanten hun auto’s gewoon netjes op tijd verwachten.
“Ons doel is om de productie te optimaliseren in lijn met de vraag. Ook nemen wij waar nodig maatregelen, zoals het aanpassen van de productieschema's,”, vertelt een woordvoerder van het merk. “Kia Nederland monitort wekelijks, in overleg met het Europese hoofdkantoor, de productieontwikkeling. Indien er vertragingen optreden zullen klanten hier direct over geïnformeerd worden.”
“We versterken continu onze voorraden door deze uit te breiden met lokaal geproduceerde componenten en door de toeleveringsketen te diversifiëren. Dit doen we door middel van samenwerkingen met verschillende halfgeleiderpartners. Maar we zijn ook bezig met preventief voorraadbeheer en zijn we voortdurend op zoek naar alternatieve chiponderdelen.”
Lees ook: 5 redenen waarom Kia is uitgegroeid tot een van de populairste automerken van Nederland
2. Volkswagen (19.467 verkochte auto's tot en met augustus)
Volkswagen zei eerder dit jaar dat het nog weinig last ondervond van een tekort aan chips. Het zou goed kunnen teren op voorraden. Wel hanteerde het langere levertijden op bepaalde modellen. Welke dat waren, liet het niet weten.
Onlangs vertelde VW dat het toch meer last had van de tekorten dan aanvankelijk verwacht. Na de standaard zomerstop van twee weken houdt het concern twee fabrieken een week langer dicht dan normaal. Ruim 60.000 man zit een week langer thuis.
Al met al verwacht Volkswagen dit jaar ruim 100.000 auto’s minder te maken dan dat het zou kunnen. Ook denkt het dat het de aankomende twee jaar met een structureel tekort van 10 procent blijft opereren.
Toch verwacht Volkswagen in Nederland geen leveringsproblemen. Volgens een woordvoerder is er genoeg voorraad en zijn er genoeg productieplaatsen gereserveerd. Alleen mensen met speciale configuratiewensen moeten rekenen op een langere levertijd. Zij zullen 4 tot 8 weken langer moeten wachten op hun nieuwe vierwieler.
“Niet alleen auto’s zitten vol computerchips. Ook machines zijn er van afhankelijk. Hierdoor loopt ook de productie van specifieke onderdelen en accessoires, zoals bijvoorbeeld trekhaken, vertraging op. Hoewel er alles aan gedaan wordt om de productie van de auto’s op peil te houden, zorgt dit chiptekort ervoor dat de levertijden van auto’s wereldwijd momenteel aanzienlijk kunnen oplopen”, laat een woordvoerder van Volkswagen Nederland aan Business Insider weten.
“In Nederland hebben we momenteel voldoende productie en voorraad van veel van onze kernmodellen (bijvoorbeeld de VW Polo en ID.3/4). Voor een aantal andere modellen geldt dat ze wel worden gebouwd, maar een langere levertijd hebben dan gebruikelijk."
3. Toyota (15.382 verkochte auto's tot en met augustus)
Net als Volkswagen denkt Toyota genoeg voorraad halfgeleiders te hebben om de duur van de chiptekorten uit te zingen. Het is een van de weinige autofabrikanten die niet minder, maar juist meer chips bestelde toen de coronacrisis uitbrak. Het heeft daarom nu een redelijke voorraad.
De impact voor de Nederlandse markt is vooralsnog beperkt, laat een perswoordvoerder aan Business Insider weten. "Wat betreft chiptekorten, daar hebben we nagenoeg geen last van tot nu toe."
4. Skoda (14.254 verkochte auto's tot en met augustus)
De gemiddelde levertijd van een nieuwe Skoda is 2 tot 3 maanden, afhankelijk van het model. Wel kan de productie vertraging oplopen door een tekort aan grondstoffen, meldt het autobedrijf.
Skoda is onderdeel van Volkswagen en houdt voor de rest hetzelfde statement aan over het chiptekort.
5. Peugeot (13.899 verkochte auto's tot en met augustus)
Peugeot, dat onderdeel is van Stellantis, levert geen digitaal dashboard meer in de Peugeot 308 omdat het de onderdelen hiervoor niet binnenkrijgt. Voor de rest verwacht het concern weinig impact op levertijden.
Op verdere vragen wil Peugeot niet ingaan. De woordvoerder verwijst naar één statement dat voor alle merken onder de Stellantis-paraplu wordt gebruikt.
“De wereldwijde auto-industrie wordt geconfronteerd met een uitzonderlijke situatie door de opeenstapeling van de gezondheidscrisis en een wereldwijd tekort aan halfgeleiders. Onze teams zijn gemobiliseerd om onze productieactiviteit in deze onstabiele context aan te sturen en wij moeten ons daaraan aanpassen. Ondanks onze dagelijkse inspanningen om onze klanten in de best mogelijke ervaring te leveren, kunnen wij geconfronteerd worden met langere levertijden voor sommige modellen en wij verontschuldigen ons voor de mogelijke gevolgen. Wij werken er hard aan om het ongemak voor onze klanten te beperken en om samen met onze handelspartners oplossingen te vinden om de mobiliteit van onze klanten te garanderen.”
6. BMW (13.232 verkochte auto's tot en met augustus)
BMW heeft de productielijnen afgelopen maand twee weken stilgelegd en zegt dat het ruim 10.000 auto’s niet kon afmaken vanwege het chiptekort.
“Vanuit BMW Group kan ik zeggen dat de toelevering van halfgeleiders naar verwachting voor de rest van het jaar moeilijk zal blijven en daarmee invloed zal hebben op de beschikbaarheid van bepaalde opties in sommige modellen”, legt de perswoordvoerder van BMW uit.
“Uiteraard gaan onze dealers altijd samen met de klant op zoek naar een alternatieve, individuele uitrusting. Gelukkig heeft BMW Group ook zeer flexibele productiesystemen en flexibele werktijdmodellen waardoor we op relatief korte termijn aanpassingen kunnen doorvoeren.”
7. Ford (11.946 verkochte auto's tot en met augustus)
Ford merkt zeker wat van de chiptekorten. Het bedrijf draait de productie op basisniveau, wat inhoudt dat het 10 tot 20 procent minder auto’s bouwt dan normaal. Toch lijkt de impact op de van origine Amerikaanse autofabrikant beperkt te blijven tot de populairste modellen: de Focus en de Fiesta, legt de perswoordvoerder uit.
"Hoe de impact op de levertijden is, verschilt van model tot model. Er zijn modellen die er nauwelijks hinder van ondervinden, zoals de Kuga en Puma. En andere modellen hebben er weer wat meer last van. Zo kennen de Focus en Fiesta ongeveer een maand vertraging boven de reguliere levertijd", aldus de woordvoerder tegenover Business Insider.
Geen duidelijkheid
De aanpak en impact zijn erg wisselend bij de merken. Waar bijvoorbeeld Ford juist moeite heeft met het leveren van de populaire modellen, kan Volkswagen die prima leveren. BMW lijkt last te hebben met specifiek gekozen opties, maar biedt de mogelijkheid voor alternatieven als men niet lang wil wachten. Peugeot geeft eigenlijk helemaal geen kijkje in de keuken. Kia en Toyota lijken als enige (nog) geen echte last te hebben van de aanhoudende chiptekorten.
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat je niet snel een nieuwe auto voor de deur kunt hebben staan. Als je voor een gemiddelde auto, met gemiddelde opties gaat, dan is de kans groot dat een merkdealer deze op voorraad heeft, of uit voorraad kan halen. Dan is de wachttijd op de auto minimaal.
Ga je voor specifieke opties, dan wordt de kans groter dat je langer moet wachten. Soms tot wel zes maanden.
[activecampaign form=34]
Lees meer over het chiptekort:
- Chiptekort treft Franse autoindustrie – de verkoop van auto’s blijft achter door leveringsproblemen
- Grootste uitdaging voor Tesla is chiptekort, aldus Elon Musk die stelt dat bedrijven massaal chips aan het hamsteren zijn
- Intel-topman waarschuwt: tekort aan computerchips wordt komende halfjaar alleen maar groter
- Het wereldwijde tekort aan computerchips kan nog tot 2022 aanhouden, volgens 3 experts