Saab-redder Victor Muller probeert verwoedt een voet tussen de deur te krijgen
op de Chinese automarkt. Net als zoveel andere westerse autoproducenten.
Geen wonder, want de Chinese middenklase stapt massaal over van de fiets op de
auto. In 2005 telde China 32 miljoen particuliere auto’s, afgelopen jaar
waren dat er drie keer zo veel en in 2020 zullen dat er zo’n 200 miljoen
zijn, verwacht het Chinese ministerie van Industrie en
Informatietechnologie.
Ter vergelijking: Nederland telde begin dit jaar 8 miljoen personenauto’s,
blijkt uit gegevens van autobranche vereniging Rai.
Rem kopersmarkt
Maar kopen is niet de enige optie. De Chinese overheid wil de groei van het
autobezit enigszins temperen om verkeers- en milieuproblemen in de hand te
houden. Daartoe zijn de wettelijke toegestane autoverkopen dit
jaar fors beperkt. De regering staat in 2011 slechts 240 duizend nieuwe
autoregistraties toe, tegen 890 duizend in 2010.
Omdat niet iedereen een auto kan kopen, vliegen relatief duur is, en de trein
niet altijd even veilig, wenden steeds meer Chinezen met een redelijk
inkomen zich tot de huurmarkt, zo signaleert de krant China
Daily.
Turbogroei
China's autoverhuurmarkt is nog sterk gefragmenteerd. Van de naar schatting
vijfduizend verhuurbedrijfjes heeft 80 procent minder dan 50 auto's. Er is
echter een forse consolidatieslag gaande.
Nummer één op de verhuurmarkt is het bedrijf China Auto Rental uit Beijing,
dat in 2010 nog maar zesduizend auto's had, maar via snelle overnames is
gegroeid naar een wagenpark van 22 duizend begin dit jaar.
Eind 2011 hoopt China Auto Rental, dat gefinancierd wordt door een dochter van
IT-gigant Lenovo, boven de 40 duizend te zitten.
Goldman Sachs
Nummer twee op de markt is eHi, een Chinees verhuurbedrijf dat afgelopen jaar
een kapitaalinjectie van 70 miljoen dollar kreeg van de Amerikaanse
zakenbank Goldman Sachs. Topman Zhang van eHi geeft tegenover de China Daily
aan nog geen tijdspad te hebben voor een eventuele beursgang, maar daar wel
positief tegenover te staan.
Het totale Chinese huurwagenpark zal in 2015 naar verwachting op 400 duizend
auto's liggen, aldus de Chinese brancheorganisatie van huurbedrijven.
Daarbij hopen de grotere partijen te profiteren van een
professionaliseringsslag. Want er zijn nog tal van kleinere partijen die
particuliere auto's onderhands als bedrijfswagen verhuren om administratieve
lasten te omzeilen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl