In Nederlandse Ikea-winkels mag het druk zijn, maar je kunt altijd wel even
proefliggen op een matras.

In China is dat lastig. Daar blijken alle bedden en bedjes daadwerkelijk
gebruikt te worden door Chinezen om een dutje te doen. En Ikea vindt het
best.

Dat schrijft persbureau Bloomberg.
Het blijkt dat Chinezen massaal de winkels van de Zweedse woninginrichter
gebruiken om even een westerse sfeer op te snuiven. Ze kunnen even wanen dat
ze in een westers huis wonen en sturen foto’s naar bekenden waarin ze
poseren op westerse meubels.

Maar al dat slenteren kost energie en dus maken ze gretig gebruik van de
bedden. Bezoekers kruipen letterlijk onder een laken, doen een tukkie om
daarna weer verder te shoppen of te eten: in de winkelrestaurants zijn de
snacks nog net betaalbaar voor gewone Chinezen.

Ikea vindt het niet erg dat veel bezoekers weinig of niets kopen: "Het
idee is dat je misschien, als je Ikea bezocht hebt en gehaktballetjes, een
hotdog of een ijsje hebt gegeten (…) je aan Ikea denkt als je overweegt
een bank te kopen", zegt Ian Duffy, de baas van Ikea in Azië tegenover
Bloomberg.

Met andere woorden: Ikea hoopt dat als de Chinezen op jonge leeftijd, maar nog
zonder koopkracht, vertrouwd raken met het merk zodat ze terukgeren naar de
winkels als hun inkomen is toegenomen.

Westerse meubels
Het afgelopen decennium is het inkomen per Chinees verdrievoudigd, waardoor
het aantal mensen dat zich westerse meubels kan veroorloven ook sterk is
toegenomen.

Ikea maakt niet openbaar hoeveel omzet in China behaalt. Wel wil ze het
huidige aantal vestigingen van negen verdubbelen tot 18 in 2015. Daarnaast
bezit het bedrijf drie vestigingen in Hongkong.

Volgens marktonderzoekbureau Euromonitor is Ikea succesvol op de Chinese
markt. Ze zou een marktaandeel hebben van zo'n 7 procent en daarmee de
grootste afzonderlijke aanbieder zijn.

Lees ook:

Gepimpte Ikea-producten verliezen garantie

Ikea onthult miljardenwinst

Ikea wil uitbreiden naar India

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl