De files in Beijing kunnen bij vlagen ondragelijk zijn dankzij de meer dan 5 miljoen geregistreerde auto’s.
Naast luchtvervuiling heeft de stad ook te kampen met geluidsoverlast. Door het voortdurende getoeter is het de op vijf na meest luidruchtige stad ter wereld.
Maar de overheid, die op een gegeven moment een geluidsbelastingkaart van de stad heeft gemaakt, wil daar nu verandering in brengen.
Na een proefproject vorig jaar heeft Beijing twintig geluidscamera’s geïnstalleerd die toeterende auto’s kunnen identificeren, aldus nieuwssite Inkstone.
De camera’s, geïnstalleerd in de buurt van scholen en ziekenhuizen in Beijing, maken gebruik van 32 microfoons en een HD-camera om de nummerplaat van iedere toeterende auto vast te leggen. De politie analyseert de beelden om te bepalen of het toeteren van de auto gerechtvaardigd was en – als dat niet het geval is – een boete van 13 euro uit te delen.
Geluidsoverlast beperkt zich niet alleen tot Beijing. Ongeveer veertig steden, waaronder Shenzhen, hebben de camera's geïnstalleerd die toeterende bestuurders in 92 tot 95 procent van de gevallen correct kunnen identificeren, aldus Inkstone.
Een deel van het probleem is de chaotische manier van autorijden in China. Er zijn veel voertuigen op de weg én interessante vormen van infrastructuur. Zo is er een weg die van vijftig rijstroken naar twintig gaat.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er in 2013 in China meer dan 260.000 mensen omgekomen in het verkeer. Daardoor is het één van 's werelds gevaarlijkste landen voor chauffeurs.
De nieuwe technologie identificeert de bestuurder nog niet. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat de geluidscamera's ook gezichtsherkenning hebben, waardoor ze gelinkt kunnen worden aan China's sociale straffen.