• Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben in de afgelopen 15 jaar 231 miljard dollar aan steun gekregen van de overheid.
  • Onlangs heeft de Europese Unie aangekondigd importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen.
  • Omdat ze met de overheidssteun Europese concurrenten uit de markt kunnen drukken.
  • Lees ook: Waarom Chinese elektrische auto’s in China zoveel goedkoper zijn dan in Europa

De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben in de afgelopen vijftien jaar minstens 231 miljard dollar (omgerekend zo’n 216 miljard euro) aan overheidssubsidies gekregen.

Iets meer dan de helft van het totale steunbedrag bestond uit vrijstellingen van omzetbelasting, meldt de in Washington gevestigde denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS) op basis van onderzoeksgegevens over de periode van 2009 tot eind 2023.

De rest van de steun bestaat uit subsidies op de aanschaf van elektrische auto’s, overheidsfinanciering voor infrastructuur zoals laadstations, overheidsaankopen van elektrische voertuigen en ondersteuningsprogramma’s voor onderzoek en ontwikkeling, schrijft China-specialist en onderzoeker Scott Kennedy van CSIS.

Deze bevindingen werden bekend kort nadat de Europese Unie had aangekondigd de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen. Volgens Brussel kunnen Chinese fabrikanten dankzij overheidssubsidies Europese concurrenten uit de markt drukken.

China is het daar niet mee eens en het Chinese ministerie van Handel waarschuwde vrijdag nog dat de Europese acties tot een handelsoorlog kunnen leiden.

Staatssteun voor Chinese elektrische auto's

Volgens Kennedy is het totale Chinese steunbedrag aan de voorzichtige kant. Zo wordt geen rekening gehouden met kortingsprogramma's op lokaal niveau in steden als Shanghai en Shenzhen, die bedoeld zijn om eigenaren van brandstofauto's te stimuleren over te stappen op elektrische auto's.

Het omvat ook niet de goedkope grond, elektriciteit en kredieten waar sommige elektrische autofabrikanten toegang toe hebben. Ook zijn batterijfabrikanten en andere bedrijven in de toeleveringsketen van elektrische auto's niet meegerekend.

Hoewel de Chinese elektrische autofabrikanten hebben geprofiteerd van de omvangrijke overheidssteun, merkt Kennedy op dat de fabrikanten ook de kwaliteit hebben verbeterd. Chinese auto's zijn daardoor aantrekkelijker geworden voor binnenlandse en buitenlandse consumenten.

Daarnaast is de Chinese steun per voertuig gedaald van 13.860 dollar in 2018 naar iets minder dan 4600 dollar in 2023. Dat is minder dan de overheidssubsidie van 7500 dollar die Amerikaanse consumenten kunnen krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto.

LEES OOK: Waarom Chinese elektrische auto’s in China zoveel goedkoper zijn dan in Europa