• Het Chinese automerk Zeekr claimt de snelst ladende elektrische auto te hebben met de Zeekr 007.
  • Het accupakket in deze auto zou binnen tien minuten van 10 procent naar 80 procent geladen kunnen worden.
  • In de praktijk zou zich dat vertalen naar een actieradius van 600 kilometer, maar daarvoor is wel een speciale lader nodig.
  • Lees ook: Tesla-eigenaren hebben een manier gevonden om sneller te laden: een natte handdoek

Het Chinese automerk Zeekr claimt een technologische doorbraak te hebben bereikt met zijn nieuwste elektrische auto. De Zeekr 007 zou namelijk zijn nieuwe 5.5C accupakket binnen 10,5 minuten van 10 procent naar 80 procent kunnen laden.

Zeekr stelt daarmee het snelst ladende accupakket te hebben van het moment. Opmerkelijk hieraan is dat het om een zogenaamde prismatische LFP-accu gaat. Die behoren doorgaans tot de wat langzamer ladende varianten tegenover de standaard lithium-ion accu’s.

Het merk Zeekr valt onder de Chinese fabrikant Geely, die ook merken als Lynk&Co, Volvo en Polestar in de portefeuille heeft.

De 5.5C-accu
De 5.5C-accu
Zeekr

In een video die Zeekr bij de claim heeft gepubliceerd, is te zien dat de 007 met een vrijwel stabiele laadsnelheid van meer dan 400 kW naar de 80 procent sprint. Iets wat vertaald kan worden in het laden van meer dan 2.000 kilometer actieradius per uur.

Gelet op de belofte van Zeekr om 870 kilometer actieradius te bieden met een volle accu van de 007, komt dit erop neer dat je na 11 minuten laden zo'n 600 kilometer kunt afleggen. Dat begint angstvallig veel te lijken op een reguliere tankbeurt.

Een voordeel van de LFP-accu is dat deze doorgaans minder gevoelig is voor invloed van temperatuur. Iets wat Zeekr nog verder heeft verbeterd. Bij erg lage temperaturen van minus 10 graden Celsius zou de 5.5C-accu nog steeds binnen een half uur van 10 naar 80 procent moeten kunnen laden.

Ultrasnelle Zeekr V3-lader

Bij dit alles past wel een grote kanttekening: er is een ultrasnelle Zeekr V3-lader nodig om bovengenoemde resultaten te kunnen halen. Dergelijke laders werken op een 800 Volt-architectuur en kunnen maar liefst een pieksnelheid van 800 kW halen.

De meeste snelladers van dit moment pieken op 350 tot 400 kW. Zeekr zegt wel plannen te hebben om binnen korte termijn duizenden van de V3-laders te plaatsen, maar alleen in China. Dat is tevens voorlopig ook het enige land waar de 007 op de markt zal komen.

LEES OOK: China claimt een solid state-batterij voor een fractie van de reguliere prijs te kunnen maken, waardoor het ineens interessant is voor elektrische auto’s