- Het bezoek van de Franse miljardair Bernard Arnault aan China heeft veel aandacht getrokken, zowel op sociale media als in de straten van Beijing en Shanghai.
- Luxeconglomeraat LVMH, dat wordt geleid door Arnault, is aanzienlijk gegroeid in China.
- De CEO werd z’n hele reis gevolgd door Chinese fans en media, die zelfs vastlegden wat hij bestelde in restaurants.
- Lees ook: De twee rijkste mannen ter wereld zijn bij elkaar $400 miljard waard – Zo verkregen Jeff Bezos en Bernard Arnault hun fortuin
Chinezen zijn grote fans van luxemerken zoals Louis Vuitton, onderdeel van het Franse luxeconglomeraat LVMH. Dat gaat zelfs zover, dat topman Bernard Arnault in China als een popster werd ontvangen.
Toen de CEO van het Franse modehuis LVMH vorig jaar Beijing en Shanghai bezocht met twee van zijn volwassen kinderen, verzamelden z’n fans zich in de straten. Een paar van hen vroegen hem zelfs om hun baby’s te zegenen, vertelt hij aan persbureau Bloomberg in een interview. “Het was een beetje vreemd voor mij”, aldus Arnault.
Tijdens de reis stonden Chinese sociale media vol met details over wat Arnault bestelde in een Kantonees restaurant in Shanghai. Lokale media berichtten ook uitgebreid over zijn rondleidingen door high-fashion winkelcentra in Beijing.
Bernard Arnault behoort tot rijkste mensen ter wereld
De Franse miljardair is, samen met Amazon-oprichter Jeff Bezos en Tesla CEO Elon Musk, een van de rijkste mensen ter wereld. Arnault is volgens de Bloomberg Billionaires Index 205 miljard dollar waard.
LVMH's eerste aanwezigheid in China dateert uit 1859, toen cognacmerk Hennessy zijn eerste zending naar het land stuurde. Tassenmaker Louis Vuitton betrad de Chinese markt in 1992, toen het merk z'n eerste boetiek opende in het Palace Hotel in Beijing.
LVMH splitst zijn financiële resultaten niet uit per land, maar analisten van zakenbank HSBC schatten dat China vorig jaar de op één na grootste markt van het luxeconglomeraat was qua omzet.
In tegenstelling tot andere buitenlandse bedrijven die hun aanwezigheid in China hebben teruggeschroefd vanwege de geopolitieke risico's, hebben sommige luxebedrijven hun aanwezigheid juist verder uitgebreid.
In 2019 had LVMH 950 winkels in China en zo'n 24.000 mensen in dienst. Het afgelopen jaar opende het nog eens 58 winkels in het land, aldus Bloomberg.
"We groeien onverminderd hard door bij Chinese klanten", zei financieel directeur Jean-Jacques Guiony in januari dit jaar naar aanleiding van de jaarcijfers van LVMH over 2023.
Maar 2023 was een moeilijk jaar voor het bedrijf. Het aandeel daalde in de loop van 2023 met bijna 30 procent, een koersval die werd toegeschreven aan de afnemende Chinese vraag naar luxegoederen.
Deze trend zet dit jaar door. LVMH meldde in april dat de inkomsten in Azië in het eerste kwartaal met 6 procent waren gedaald in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.