De Chinese autofabrikant van BYD heeft in het afgelopen kwartaal voor het eerst meer omzet behaald dan de Amerikaanse concurrent Tesla. De omzet van China’s bestverkopende autofabrikant steeg met 24 procent tot 201,1 miljard yuan, omgerekend zo’n 28,2 miljard dollar, in de drie maanden tot en met september. Tesla meldde vorige week een omzet van 25,2 miljard dollar in dezelfde periode.

De omzet van BYD viel wel lager uit dan kenners hadden verwacht. Het Chinese automerk verkocht afgelopen kwartaal 1,12 miljoen elektrische en plug-in hybride voertuigen.

De nettowinst steeg met 11,5 procent tot 11,6 miljard yuan (zo’n 1,6 miljard dollar). Dat was meer dan verwacht, maar minder dan de 2,2 miljard dollar die Tesla in het afgelopen kwartaal verdiende.

BYD verkoopt ook veel hybride auto’s

Hybride voertuigen, die een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor hebben, leveren een belangrijke bijdrage aan de omzetstijging van het in Shenzhen gevestigde BYD, vooral doordat de vraag van consumenten naar elektrische auto's onder druk staat.

BYD profiteerde ook van de oplevende binnenlandse vraag in China, die werd aangewakkerd door een verbeterd pakket van overheidssubsidies om consumenten te stimuleren hun benzineauto's in te ruilen voor elektrische of hybride voertuigen.

De Europese Unie heeft deze week importheffingen opgelegd van maximaal ongeveer 35 procent op elektrische voertuigen uit China, waardoor de handelsspanningen tussen de EU en China zijn toegenomen. Volgens de EU leiden de Chinese staatssubsidies aan lokale autofabrikanten tot oneerlijke concurrentie. In de Verenigde Staten, waar nog hogere importtarieven gelden voor Chinese elektrische auto's, verkoopt BYD geen personenauto's.

LEES OOK: Autofabrikanten lopen in de val als de transitie naar elektrisch rijden vertraagt, zegt de CEO van moederbedrijf van Fiat en Peugeot