Managementgoeroe’s dwepen er graag mee: het Chinese woord voor ‘crisis’
bestaat uit twee karakters die ‘gevaar’ en ‘kans’ zouden betekenen: weiji.
Volgens de Amerikaanse sinoloog Victor Mair is dit onzin, en gaat het om een
new-age achtige misinterpretatie.

Maar het idee is uiteraard aantrekkelijk:een crisis biedt kansen. Adviesbureau
PwC stelt dat Chinese bedrijven wel degelijk op deze manier kijken naar de
eurocrisis, zo meldt zakenkrant The
Financial Times
.

Europese kennis
Chinese banken, industriële bedrijven en makers van consumentenproducten zijn
onverminderd op zoek naar vaardigheden en kennis waarmee ze hun positie op
de Chinese thuismarkt en in de rest van de wereld kunnen verstevigen.

Als zich overnamekansen voor doen in Europa, zowel bij industriële bedrijven
als bij financiële instellingen die moeten afslanken, zitten Chinese
bedrijven op de eerste rij.

Uit data van onderzoeksbureau Dealogic blijkt dat Chinese bedrijven afgelopen
jaar liefst 77 overnamedeals afsloten in Europa, ter waarde van 17 miljard
dollar, fors meer dan in 2009 en 2010. In Frankrijk kochten Chinese
ondernemingen acht bedrijven ter waarde van 4,7 miljard dollar, in Portugal
shopten ze voor 3,5 miljard dollar.

Kans en succes
Spraakmakend was de overname van het Duitse technologiebedrijf Medion door de
Chinese pc-maker Lenovo in juni 2011. Maar niet alles lukte. Zo voorkwam
licentiehouder General Motors dat de Chinese autodistributeurs Pangda en
Youngman het Zweedse Saab opslokten. Niet elke kans vertaalt zich dus in
succes voor de Chinese jagers.

Lees ook:

Saabliefhebbers herdenken Saab

Patrick Beijersbergen: einde oefening Spyker/Swan

Ook Pang Da stopt hulppogingen Saab

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl