Het verhogen van de Europese importheffingen op elektrische auto’s afkomstig uit China, lijkt een effect te hebben. Chinese automerken verkochten in juli, na de invoering van de maatregel, namelijk 45 procent minder EV’s op Europees grondgebied dan een maand eerder.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van data van data uit 16 Europese landen.

Hoewel de daling enorm is, moeten er wel een paar kanttekeningen bijgezet worden om het beeld compleet te maken. Zo deden veel Chinese autofabrikanten er alles aan om voor de invoering van de hogere importheffing zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Dat had een kleine verkooppiek in juni ten gevolg en zorgt ervoor dat de daling mogelijk erger lijkt dan hij is.

Dat blijkt verder als je de data van de Chinese fabrikanten met die van Europese fabrikanten vergelijkt. De Europeanen stuurden er namelijk niet zo heftig op aan om in juni meer te verkopen, maar moesten toch een terugval van 35 procent slikken afgelopen maand.

Grote verschillen tussen Chinese fabrikanten

Als je verder uitzoomt, zie je dat er ook aanzienlijke verschillen tussen de Aziatische fabrikanten zijn. BYD, een van de grootste automerken ter wereld, wist in juli maar liefst drie keer meer auto's te slijten dan in dezelfde maand een jaar eerder. De verkoop van MG, dat onderdeel van het Chinese SAIC is, daalde in diezelfde periode met een vijfde en Polestar leverde zelfs 42 procent in.

Op het geheel is het dus nog lastig te bepalen wat de impact van de verhoogde importheffingen is. Veel Chinese fabrikanten, waaronder BYD, lijken de extra kosten te slikken en de prijzen van hun auto's daarmee hetzelfde te laten op de Europese markt.

Ook is nog onduidelijk welke fabrikanten welke importheffingen definitief opgelegd zullen krijgen. De Europese Commissie heeft op 5 juli tijdelijke heffingen ingevoerd, waar partijen als BMW en Volkswagen al tegen in verweer zijn gegaan. De uiteindelijke heffingen zullen in november, bij het afsluiten van het onderzoek naar oneerlijke concurrentie, bekend gemaakt worden.

En dat alles gebeurt alleen als de EU niet in de tussentijd een overeenkomst met Beijing sluit, waardoor de verhogingen helemaal van tafel geveegd kunnen worden.

Omzeilen van Europese importheffingen

Ondertussen zijn steeds meer Chinese fabrikanten bezig met alternatieve plannen. Zo werkt BYD aan een fabriek in Hongarije en gaat het in Turkije produceren. Andere bedrijven, zoals Polestar en Volvo, laten auto's in de VS, Mexico en België bouwen, waar geen verhoogde importheffingen voor gelden.

Kortom, Europa blijft een belangrijke markt voor de Chinezen en de ambitie om die veroveren neemt klaarblijkelijk niet af. Iets wat logisch is, want het is de op twee na grootste automarkt ter wereld, op China en de VS na. Maar in China liggen de marges zo laag dat er eigenlijk niets verdiend wordt op de autoverkoop en exporteren naar de VS is vele malen duurder omdat de importheffingen daar meer dan twee keer hoger zijn dan de hoogst geldende in Europa.

In de EU werken de Chinese fabrikanten met meer dan gezonde marges. Zo gezond dat de hogere importheffingen daarin verwerkt kunnen worden zonder de prijzen voor consumenten te verhogen.

LEES OOK: Russisch automerk Volga uit Sovjet-periode maakt comeback als naam – grootste deel is Chinees