• De Chinese autofabrikant BYD heeft het slotkwartaal van 2024 afgesloten met de beste verkoopcijfers ooit, waarmee het de druk op Tesla verhoogt.
  • BYD concurreert met het bedrijf van Elon Musk om de positie als grootste maker van elektrische auto’s ter wereld.
  • Donderdag verschenen ook de verkoopcijfers van Tesla over het laatste kwartaal van afgelopen jaar.
  • Lees ook: Chinese autofabrikanten hebben het zwaarder dan je misschien denkt

De Chinese autofabrikant BYD heeft de verkoopcijfers over 2024 bekend gemaakt. De Chinese autobouwer verkocht 1,76 miljoen volledig elektrische auto’s. Hiermee komt het dichterbij dan ooit op het aantal auto’s dat Tesla over 2024 produceerde, en daarmee ook de kans om mogelijk Tesla van de troon te stoten als ’s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s.

BYD verkoopt niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook één hybride model in onder meer Nederland. In totaal wist het Chinese bedrijf 4,25 miljoen auto’s wereldwijd te slijten. En uit de cijfers blijkt dat BYD mede dankzij de stijgende populariteit van hybride auto’s aanzienlijk wist te groeien.

De Chinese fabrikant staat bekend om zijn betaalbare auto’s, zoals de ATTO 3. Afgelopen maand verkocht BYD bijna 510.000 volledig elektrische auto’s en hybrides. Een maandrecord. Nederland droeg hier slechts 414 stuks aan bij.

Over heel 2024 werden er 3.207 BYD’s in Nederland verkocht. Tesla verkocht in december 5.905 auto’s in Nederland. Het totaal over 2024 van het bedrijf van Elon Musk staat op 30.006 stuks.

Concurrentiestrijd: BYD versus Tesla

Afgelopen jaar deed BYD ook een gooi naar de positie als grootste maker van elektrische auto's ter wereld. Het Chinese concern wist in het vierde kwartaal van 2023 voor het eerst meer volledig elektrische auto's te verkopen dan Tesla.

Tesla presenteerde donderdag de verkoopcijfers over het laatste kwartaal van 2024. Deze maakten het extreem spannend om te bepalen wie de winnaar zou gaan worden, want Tesla verkocht voor het eerst minder auto's dan een jaar eerder: in het slotkwartaal van afgelopen jaar werden 495.570 Tesla's aan klanten overhandigd, waardoor het totaal over heel 2024 uitkwam op 1.789.226.

Daarmee blijft het bedrijf van Musk nipt voor op BYD. Tesla moest namelijk in de laatste drie maanden van 2024 bijna 467.000 auto's bij klanten krijgen hebben, om aan kop te blijven. Maar met een verschil van net geen 25.000 auto's, is het gat nog nooit zo klein geweest.

In 2023 lukte het Tesla om op het laatste moment de 1,8 miljoen verkochte vierwielers aan te tikken. Net als dit jaar, maakte Tesla destijds een eindsprint, waarbij het wederom net geen 495.000 auto's de deur uit werkte.

Beide autofabrikanten hebben een ietwat lastig jaar achter de rug. De concurrentie in China is enorm fel geworden, waardoor beide fabrikanten daar met enorme kortingen zijn gaan strooien om marktaandeel te behouden.

BYD heeft daarbij als groot nadeel dat het geen toegang heeft tot de Amerikaanse markt, waar het te maken krijgt met importheffingen van 100 procent. Daarentegen is de Chinese autofabrikant wel enorm aan het uitbreiden in Brazilië en Europa. Al hebben ook deze markten hun eigen uitdagingen, zoals afnemende interesse in elektrische auto's en hogere importheffingen.

LEES OOK: EU eist dat China kennis over batterijtechnologie deelt in ruil voor schrappen importheffingen op elektrische auto’s