- Transportbedrijven hebben qua planning moeite met het Chinees Nieuwjaar, dat volgend jaar 12 dagen vroeger valt.
- Het maken van leverschema’s wordt extra bemoeilijkt door de quarantainevoorschriften voor zeelieden die naar China terugkeren.
- Vervoerders die hun diensten leveren voor kleinere havens in China, hebben hun werkzaamheden daarom eerder dan normaal opgeschort.
- Lees ook: Deze grafiek laat in 1 oogopslag zien hoe China locatiedata van schepen afschermt in Chinese wateren – dat kan de mondiale toeleveringscrisis verergeren
Sommige Chinese vervoerders schorten hun diensten op voor het Chinees Nieuwjaar. Daardoor komen de wereldwijde bevoorradingsketens verder onder druk te staan.
Bij de potentiële verstoring spelen twee factoren. Chinees Nieuwjaar valt dit keer op 1 februari 2022 – 12 hele dagen eerder dan in 2021. En, zoals persbureau Bloomberg in november meldde, moeten zeelieden langer dan gebruikelijk in quarantaine blijven voordat ze weer aan land kunnen. Dit komt door de harde coronamaatregelen die China doorvoert.
De combinatie van een vroege viering van Chinees Nieuwjaar én strenge quarantainemaatregelen is vooral voelbaar in zuidelijke productiecentra van China. Daar bedienen veelal onafhankelijke vervoerders de regio. Normaal gesproken bouwen deze transporteurs hun activiteiten ongeveer twee weken voor het Chinees Nieuwjaar af. Dit keer zijn ze in december al begonnen met het afbouwen van hun activiteiten.
Als gevolg zijn grote internationale transporteurs, waaronder Ocean Network Express en Hapag-Lloyd, reeds gestopt met nieuwe containerboekingen naar kleinere havens in Zuid-China.
De langer dan gebruikelijke opschorting van de transportdiensten kan een domino-effect hebben op de wereldwijde bevoorradingsketen. "Een deel van het transport zou kunnen worden omgeleid naar vervoer over land, zodra de aanvoercapaciteit afneemt. Maar dat kan leiden tot een tekort aan capaciteit aan de landzijde, ook voor vervoerders die alleen gebruik maken van de grote havens in de regio", aldus Lars Jensen, CEO van adviesbureau Vespucci Maritime, in een bericht op LinkedIn.