De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft besloten pas in september de gang naar de beurs in New York te maken.
Dat meldden verscheidene Amerikaanse media donderdag op gezag van ingewijden.
Alibaba exploiteert onder diverse labels (onder meer Taobao en Tmall) internetwinkels voor nieuwe producten, maar heeft ook een tweedehands marktplaats en betaaldiensten die vergelijkbaar zijn met PayPal.
Oppervlakkig lijkt Alibaba op de Amerikaanse gigant Amazon, maar het verdienmodel verschilt wel sterk. Alibaba fungeert veel meer dan Amazon als een platform waar derden hun spullen verkopen. Dit betekent dat de handel op de websites van Alibaba enorm is. Zo bereikten de verkopen op Taobao en Tmall afgelopen november op Singles Day, een Chinese variant van Valentijnsdag, een nieuw record van omgerekend 3,6 miljard euro over een periode van 24 uur.
Alibaba zelf verdient vooral geld met advertenties die handelaren op zijn sites plaatsen. Uit een melding van afgelopen jaar bleek dat Alibaba in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 1,8 miljard dollar omzette. Ter vergelijking: Amazon boekte over heel 2013 61 miljard dollar omzet.
Grootste beursgang ooit in VS
De beursgang van Alibaba kan de grootste ooit in de Verenigde Staten worden met een geschatte opbrengst van zo'n 20 miljard dollar (15 miljard euro). De totale marktwaarde van het Chinese concern wordt door analisten geschat op 168 miljard dollar.
Daarmee zou het in een klap het op twee na grootste technologiebedrijf worden met een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE). Alleen IBM en Oracle zijn meer waard.
Lees ook
Wie is Jack Ma, topman van de Chinese internetreus Alibaba?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl