Met zijn 25.000 kilometer is China’s ‘bullet train’-netwerk het grootste ter wereld.
Ter vergelijking: het tweede grootste hoge snelheidsnetwerk ter wereld – die van Spanje – telt 3100 kilometer.
Tegen het eind van 2018 is die van China nóg veel langer.
China Railway Corp, de vervoerder in handen van de overheid, begint binnenkort met de afronding van de laatste fase van de Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong Express Rail Link. Een hogesnelheidslijn van meer dan 129 kilometer.
In Hongkong zijn ze al bijna klaar met de bouw van een speciaal station van 370.000 vierkante meter voor de nieuwe treinen, zo schrijft The Hong Kong Free Press.
Het zevenjarige project van 8,7 miljard dollar is zonder meer indrukwekkend te noemen, toch is er veel controverse over de kosten, bouwvertragingen en hoe het de politieke autonomie van Hongkong zou kunnen beïnvloeden.
Kijk hieronder.
Wanneer de Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong Express Rail Link af is, is hij 129 kilometer lang en verbindt hij de steden Beijing, Hongkong, Guangzhou en Shenzhen.
De bouw startte in 2011, het grootste gedeelte van de lijn is inmiddels in bedrijf. De laatste deel in Hongkong is ongeveer 25 kilometer lang, volgens China Daily.
De treinen met de naam the Vibrant Express kunnen bijna 350 kilometer per uur. Ze zijn voorzien van stopcontacten en wifi.
Reizen van Hongkong naar Guangzhou duurt straks minder dan een uur. Met de huidige intercitytreinen duurt dezelfde reis ongeveer twee uur.
De lijn sluit aan op China's 25.000 kilometer lange hogesnelheidsnetwerk - het grootste ter wereld.
De nieuwe spoorlijn passeert zeven stations als hij af is.
Slechts één, West Kowloon Station, is nog in aanbouw en zal in 2018 worden geopend. Hieronder een afbeelding van hoe het eruit moet komen te zien.
Hier moest 26 kilometer aan ondergrondse sporen aangelegd worden.
Onderstaande foto toont de bouw van een tunnel in Hongkong.
Het project is indrukwekkend, maar ook conroversieel
Begin 2018 kondigde China Railway Corp aan dat reizen van Hongkong naar Guangzhou ongeveer 27 euro gaat kosten. Al snel ontstond er discussie of forenzen met een laag inkomen dat kunnen betalen.
Bron: South China Morning Post
Daarbij liep de bouw meerdere vertragingen op en overschreden de kosten het budget.
Pro-democratie activisten zijn sceptisch over de intenties van de Chinese overheid achter het project, dat schrijft CityLab.
Bron: CityLab
In 2017 zei Lian Yi-Zheng, een politiek commentator, dat het spoor China in staalt stelt om de politieke autonomie van Hongkong te ondermijnen via de overeenkomst 'één land, twee systemen'.
Bron: The New York Times