Waarom grote vliegtuigen kopen in het buitenland, als je ze ook zelf kunt
bouwen?, moet de Chinese regering gedacht hebben.

En dus richtte het onlangs China Commercial Aircraft op, dat zelf een
groot passagiersvliegtuig zal ontwerpen en bouwen.

Het toestel moet gaan wedijveren met toestellen als de Airbus A380 en de
Boeing-747.

Desondanks zei de directeur van China Commercial Aircraft tegen
staatspersbureau Xinhua dat het weinig zin zal hebben om te proberen op alle
vlakken de concurrentie aan de gaan met Airbus en Boeing.

China Commercial Aircraft zal volgens de plannen tenslotte maar één
groot vliegtuig maken, waar zowel Boeing als Airbus beiden al beschikken
over meerdere grote toestellen voor de lange afstand.

Een ander Chinees paradepaardje, China Aviation Industry, moest vorige
maand de eerste vlucht van het eerste, geheel Chinese passagiersvliegtuig
uitstellen.

De AJR 21, die 85 personen moet kunnen vervoeren, werd vanwege technische
problemen aan de grond gehouden.

Buitenlandse vliegtuigbouwers kijken met begerige ogen naar de ontwikkelingen
in China.

De verwachting is dat de behoefte aan vliegtuigen voor binnenlandse
vluchten sterk toe zal nemen de komende jaren, ondanks de explosief
stijgende brandstofkosten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl