- De verkoop van luiers voor volwassenen in China kan in 2025 groter zijn dan die van babyluiers.
- De Chinese bevolking vergrijst razendsnel nu het geboortecijfer in het land daalt.
- De demografische verschuiving betekent dat sommige fabrikanten hun marketing richten op luiers voor volwassenen.
- Lees ook: Chinees standbeeld van 58 meter hoog is ‘spuuglelijk’, maar kost 17 miljoen euro om te verplaatsen
De luiermarkt in China lijkt op een keerpunt af te stevenen. In 2025 zou de verkoop van luiers voor volwassenen die van babyluiers kunnen overtreffen vanwege de snel vergrijzende bevolking en het dalende geboortecijfer in het land.
Dat schrijft de Financial Times. De Britse krant haalt daarbij gegevens aan van analisten, investeerders en fabrikanten.
Geschat wordt dat in 2050 330 miljoen Chinezen ouder dan 65 jaar zullen zijn. Ondertussen daalt het geboortecijfer in het land – vorig jaar lag het aantal geboren baby’s op het laagste niveau sinds 1952.
De demografische verschuiving betekent dat sommige luierfabrikanten hun marketingstrategie aanpassen om hun producten bij een oudere doelgroep te promoten.
Unicharm, een van de grootste luierverkopers in China, lijkt een van hen te zijn. Volgens de FT, die bronnen dicht bij het bedrijf citeert, besteedt Unicharm nu meer marketingeuro's aan luiers voor volwassenen dan aan luiers voor pasgeborenen. Een woordvoerder van het bedrijf wilde geen commentaar geven.
De eigenaar van een luierfabriek in de Chinese provincie Hubei vertelde de FT dat zijn bedrijf is overgestapt op het maken van luiers voor volwassenen in plaats van voor baby's, en dat het nu al een "sterke vraag" ziet.
De Chinese markt van luiers voor volwassen zal tegen 2040 naar verwachting 30 miljard dollar waard zijn, volgens gegevens van analistenbureau CLSA.
Stigma op incontinentie
De marketing en verkoop van luiers voor volwassenen is historisch gezien lastig vanwege het stigma rond de producten.
Reuters meldde in 2019 dat twee luierfabrikanten, Essity en Kimberly-Clark, schatten dat slechts de helft van de meer dan 400 miljoen volwassenen die last hebben van urineverlies de juiste producten koopt. Dit omdat ze zich schamen.
"Mensen houden het feit dat ze incontinentie hebben geheim voor hun geliefden, voor hun echtgenoten, broers en zussen. Dit is een diep geheim voor veel consumenten en toch is het gewoon een feit van het leven. Het is een fysiologische realiteit", vertelde een woordvoerder van Kimberly-Clark destijds aan Reuters.