Duurzaam, minder afhankelijk van fossiele motorbrandstoffen. In de
auto-industrie staan hybride auto’s – die zowel een elektro- als een
verbrandingmotor hebben – en volledige elektrische wagens, vol in de
schijnwerpers.
Marktleider Toyota zet stevig in op een verbeterde versie van zijn hybride
Prius, in de VS pronkt General Motors met de bijna-helemaal-elektrische
Chevy Volt, terwijl ook fabrikanten als Nissan, Mitsubishi en het Chinese
BYD in de race zijn. Een reeks introducties staat gepland voor 2010 en 2011.
Toyota mikt wereldwijd op de verkoop van zo’n half miljoen Priussen in 2010.
Maar er zit wel een addertje onder het gras, melden diverse buitenlandse
media, waaronder Reuters.
Schaarse metalen
Voor de productie van elektromotoren en batterijen wordt een reeks zeldzame
metalen gebruikt. Zoals neodymium dat wordt gebruikt voor de magneten van
elektrische motoren, en lanthanum dat in batterijen verwerkt zit.
Onzeker is of het aanbod van speciale metalen een uitbundige groei van de
markt voor hybride en elektrische auto’s aankan. Belangrijkste leverancier
van deze metalen is China, goed voor 95 procent van de wereldproductie.
Vanwege de grote binnenlandse vraag naar zeldzame metalen, ontvouwde China
medio augustus plannen voor beperking van de export. De metalen worden in
tal van producten verwerkt, waaronder iPods, lasers, spaarlampen,
windturbines en auto-onderdelen.
Japan dreigt China
Elektronica-grootmacht Japan - het thuisland van Toyota - heeft al
aangekondigd een klacht in te dienen bij de Wereld Handelsorganisatie, als
China de export van speciale metalen daadwerkelijk beperkt, berichtte The
Times vrijdag 28 augustus.
De productiegetallen duiden inderdaad op een overweldigende dominantie van
China, dat speciale metalen hoofdzakelijk in binnen-Mongolië ontgint.
Volgens het Amerikaanse mijnagentschap USGS,
lag de wereldproductie in 2008 op 124 duizend ton, waarvan 120 duizend ton
door China werd geleverd. De rest kwam voor rekening van India, Maleisië en
Brazilië.
Voorraden ook buiten China
Hoewel China in z'n eentje wel de Opec-van-de-schaarse-metalen wordt genoemd,
weerspiegelt dit vooral de huidige marktsituatie. Tot het midden van de
jaren negentig waren de Verenigde Staten een aanzienlijke producent van
speciale metalen, die ook volop in de defensie-industrie worden gebruikt.
Sindsdien heeft China deze rol overgenomen.
De spreiding van nog aanwezige voorraden is echter niet extreem eenzijdig. De
vrijwel zeker ontginbare voorraden van 'rare earths' worden door het
Amerikaanse mijnagentschap geschat op 88 miljoen ton. China neemt daarvan 31
procent voor z'n rekening, gevolgd door 20 procent voor ex-Sovjetstaten en
14 procent voor de Verenigde Staten.
Toyota laat zich officieel niet uit over plannen om zelf claims te leggen op
de ontginning van speciale metalen, maar volgens Reuters hebben Japanse
bedrijven afgelopen jaar al interesse getoond in een Canadees
ontginningsgebied in de Northwest Territories.
Lees ook:
Prius
meest verkochte auto in Japan
Nog
meer belastingvoordeel elektrische lease-auto
Duitsland
wil miljoen elektro-auto's in 2020
Nissan
presenteert elektrische auto
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl