- China overweegt terug te slaan in een escalerend handelsconflict met de VS, waar ook Europa betrokken bij dreigt te raken.
- De Amerikaanse regering gaat een importheffing van 100 procent invoeren voor Chinese elektrische auto’s.
- China overweegt nu een importheffing van 25 procent op auto’s uit de VS en de EU.
- Lees ook: Dit zijn de 5 meest bijzondere elektrische auto’s op de Beijing Auto Show 2024
China overweegt een importheffing van mogelijk 25 procent in te voeren voor auto’s uit de Europese Unie en de Verenigde Staten. Dat meldt de CCCEU, de branchevereniging voor bedrijven uit China in de EU, op basis van signalen van ingewijden.
Dergelijke heffingen zouden volgens de CCCEU gevolgen hebben voor Europese en Amerikaanse autofabrikanten en een “aanzienlijke” impact hebben op de relatie tussen Beijing en Brussel.De CCCEU verwees in een verklaring op X ook naar een interview in de Global Times, de krant van de in China regerende partij. Daarin riep de hoofdexpert van het China Automotive Technology & Research Center op tot een tijdelijke verhoging van de importtarieven, specifiek voor auto’s met motoren groter dan 2,5 liter.
Volgens de expert importeerde China vorig jaar 250.000 van dat soort auto’s, goed voor 32 procent van het totale aantal geïmporteerde voertuigen.
Dreigende escalatie rond goedkope, Chinese elektrische auto’s
De Chinese plannen lijken een reactie op een dreigende escalatie van handelsconflicten met de VS en Europa. De regering van de Amerikaanse president Joe Biden maakt eerder deze maand bekend de importtarieven flink te verhogen, waarbij de heffing op Chinese elektrische auto’s van 25 procent naar 100 procent gaat.
Vanuit Europa is er de dreiging van een onderzoek door de Europese Commissie. Dat richt zich op de subsidies van China aan Chinese elektrische autofabrikanten. Brussel moet voor 5 juni laten weten of Chinese exporteurs van elektrische auto's importtarieven moeten gaan betalen in de EU.
Het is niet de eerste keer dat China hint naar vergeldingsmaatregelen, voor als het zover zou komen. Eerder liet Beijing al importheffingen op Europese wijn en zuivelproducten doorschemeren.
Chinese elektrische auto's liggen onder een vergrootglas in de EU en de VS. Die worden voor een relatief lage prijs geëxporteerd, waarmee Chinese fabrikanten buitenlandse concurrenten bedreigen. Beijing zou de fabrikanten bovendien subsidiëren, waardoor de prijzen kunstmatig laag gehouden kunnen worden.