- Chinese autofabrikanten rukken internationaal op met stevige groei van de export van Chinese auto’s.
- Voor het jaar 2024 hebben de Chinezen extra prikkels om veel auto’s naar Europa en de VS te verschepen.
- Als dat inderdaad gebeurt, kan de Chinese renminbi daarvan profiteren, aldus valuta-expert Joost Derks.
ANALYSE – In China vinden komende week twee belangrijke congressen van de Communistische Partij plaats. Tijdens de ‘Twee Zittingen’ – zoals de bijeenkomsten worden aangeduid – komen de economische doelen voor 2024 naar buiten. De kans is groot dat de leiders van de communistische partij mikken op een economische groei van 5 procent.
Op het eerste oog is die doelstelling niet heel ambitieus, aangezien afgelopen jaar nog een economische groei van 5,2 procent werd gehaald. Dat was echter deels te danken aan een bescheiden inhaalslag na het opschorten van de laatste coronamaatregelen eind 2022.
Voor dit jaar ontbreekt een dergelijke boost. Bovendien laat de malaise op de Chinese vastgoedmarkt zich steeds meer voelen. Vorig jaar daalden de huizenprijzen met gemiddeld 9 procent en door alle onzekerheid houden consumenten steeds meer de vinger op de knip.
China is voorzichtiger met stimuleringspakketten voor de economie
In het verleden werden groeiproblemen in China opgelost met een flink pakket aan stimuleringsmaatregelen van de overheid. Een bijkomend effect van deze impulsen was dat er een behoorlijke luchtbel werd geblazen op de vastgoedmarkt. Het kost Chinese machthebbers momenteel veel moeite om die op goede wijze te laten leeglopen.
Nieuwe maatregelen om de economie aan te wakkeren zouden dit alleen maar moeilijker maken, zodat het land voorlopig kiest voor een economische koers van pappen en nathouden.
Er is echter een lichtpuntje, in de vorm van een nieuwe economische motor die vorig jaar warm is gaan draaien in China. Een elektrische motor wel te verstaan.
China heeft op overtuigende wijze de leiding genomen op deze nieuwe groeimarkt. Alleen al in december werden er bijna een miljoen plug in-auto’s geregistreerd in het land. Het aantal volledig elektrische wagens dat die maand op de markt kwam, nam met 31 procent toe tot 618.000.
Export van auto's uit China gaat hard
Chinese autofabrikanten doen ook heel goede zaken buiten de thuismarkt. Afgelopen week meerde de BYD Explorer No. 1 aan in de Sloehaven van Vlissingen. Het schip had maar liefst 5.449 elektrische auto’s aan boord.
Inmiddels is het Chinese merk BYD in een race met Tesla verwikkeld om de titel van grootste fabrikant van elektrische wagens ter wereld.
De dominante positie van China op deze markt komt echter steeds meer onder een vergrootglas te liggen. De Europese Unie is een onderzoek gestart of het succes mogelijk is gemaakt met behulp van staatssteun. In dat geval kan dat tot extra importheffingen leiden op Chinese auto’s die naar Europa worden geëxporteerd.
Een vergelijkbaar risico tekent zich af in de Verenigde Staten, waar Donald Trump licht favoriet is om in november de presidentsverkiezingen te winnen. Trump heeft al aangekondigd dat hij na een eventuele verkiezingszege een heffing van 60 procent gaat invoeren op alle import uit China.
De nieuwe president verhuist echter pas op 20 januari 2025 naar het Witte Huis. En wat het Europese onderzoek betreft, duurt het waarschijnlijk ook tot 2025 voordat dit is afgerond. Het jaar 2024 biedt voor de Chinese auto-industrie dus nog een uitgelezen kans om vol in te zetten op de export.
Als dat gebeurt, profiteert ook de renminbi. De Chinese munt beweegt al maandenlang in een heel nauwe bandbreedte ten opzichte van de dollar. De afgelopen weken kwam de wisselkoers helemaal in rustig vaarwater. Dat was echter vooral het gevolg van overheidsmaatregelen, die de renminbi gebruikelijk heel stabiel houden in de aanloop naar de ‘Twee Zittingen’.
Maar als in de loop van het jaar de economie naar een wat hogere versnelling schakelt en beleggers het land niet langer mijden, komt de renminbi weer op eigen benen te staan.
Joost Derks is valutaspecialist bij iBanFirst. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in de valutawereld. Bekijk de video’s over ontwikkelingen binnen de valutawereld op het YouTube-kanaal van iBanFirst.