- Autofabrikant Tesla maakt gebruik van nieuwe productietechnieken die Chinese fabrikanten overnemen.
- De zogenaamde Giga Press is vanaf volgend jaar bij zes andere fabrikanten te vinden, meldt machinebouwer LK Group.
- De machine zorgt ervoor dat zeventig losse onderdelen van een auto vervangen kunnen worden door één groot frame.
- Lees ook: De Nio ET5 is het Chinese antwoord op de Tesla Model 3 – hij kost €45.000 en kan 1.000 kilometer afleggen op een volle accu
Vrijwel elke Tesla die in Nederland rondrijdt komt uit China. De Gigafactory in Shanghai draait op volle toeren en pompt er onder andere Model 3’s en Y’s uit die vervolgens op schepen hierheen komen. En dat productieproces loopt, na aanhoudende problemen in het verleden, heel strak. Zo strak dat zelfs Chinese bouwers van elektrische auto’s de manier van bouwen van Tesla kopiëren.
Tesla begon als eerste met het gebruik van een Giga Press. Dat is een grote machine die in één klap een groot metalen onderdeel van de auto kan produceren. Het voordeel hiervan is natuurlijk duidelijk: in plaats van meerdere kleine onderdelen te maken en die aan elkaar te verbinden, kan het met slechts één.
In het geval van de Giga Press van Tesla vervangt één onderdeel uit die machine zeventig kleinere onderdelen. Dat vertaalt zich in een chassis dat uit slechts twee delen bestaat.
De Giga Press is eigenlijk helemaal geen pers, zoals de naam doet vermoeden. Met een pers zou je namelijk nooit zulke complexe onderdelen kunnen maken.
De machine maakt gebruik van wat Tesla megacasting noemt. Dat is het gieten van staal in een grote vorm. Het grote voordeel hiervan is dat de onderdelen minder wegen en minder zwakke punten hebben omdat ze niet uit meerdere kleine, aan elkaar verbonden stukken bestaan.
Tesla heeft inmiddels meerdere van die gigantische machines, waarvan er één ook uit China afkomstig is. Tesla liet die maken door LK Group voor de Gigafactory in Shanghai. Die fabrikant laat nu weten dat het nog eens zes soortgelijke machines gaat maken voor verschillende Chinese autofabrikanten.
LK Group had naar verluidt een jaar nodig om de machine voor Tesla te fabriceren, maar plukt nu de vruchten van alle energie die het in de ontwikkeling stak. Omdat het bedrijf nu in staat is om dit soort machines te bouwen, en dat doet voor meerdere bedrijven, steeg de beurswaarde al meerdere keren dit jaar, meldt The New York Times.
Ondertussen wordt er nog niets geproduceerd in Tesla's Gigafactory in Berlijn. Het bedrijf van Elon Musk liet onlangs weten dat het alle benodigde papieren had ingediend en dat het hoopte dat de productie snel van start kon gaan. Maar de Duitse lokale overheid liet daarop al direct weten dat het waarschijnlijk niet zo'n vaart loopt.
Als de productie in 2022 opstart, verwacht Musk dat er rond de 700.000 auto's per jaar van de band zullen rollen in Berlijn.