Tesla heeft een aanzienlijk marktaandeel in de steeds belangrijker wordende Chinese markt voor elektrische auto’s.
Maar vier bedrijven in China zijn goed op weg om Tesla’s concurrenten te worden.
Dit zijn volgens experts de meest veelbelovende plaatselijke spelers op de Chinese markt voor elektrische auto’s.
In de strijd om de Chinese markt voor elektrische auto’s, is Tesla al lange tijd een belangrijke speler. Ongeveer 20 procent van de omzet van de automaker kwam vorig jaar uit het land. Een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Musk zegt dat China in de toekomst Tesla’s grootste markt zal zijn, terwijl andere Amerikaanse autofabrikanten, zoals General Motors, net zo gretig zijn om uit te breiden in China.
Maar EV-startups van eigen bodem zijn niet van plan hun thuisgebied af te staan aan Elon Musk. Ze winnen aan momentum, want ze worden gesterkt door steun van de Chinese overheid voor milieuvriendelijkere auto’s die in China zelf worden geproduceerd. Ook krijgen ze een zetje in de rug van miljardairs met een lange geschiedenis in de technologie- en autosector. Hierdoor bouwt een hele reeks Chinese EV-startups aan wat ze nodig hebben om de concurrentie aan te gaan met Musk.
“Het leiderschap, de technische achtergrond, de runs op de raad van bestuur en de ambitie om Tesla-achtige voertuigen van wereldklasse te bouwen”, is ongeëvenaard, vertelde Michael Dunne, CEO van adviesbureau ZoZo Go, aan Insider.
Deze startups verschijnen op het juiste moment. EV’s zijn nu goed voor ongeveer 12 procent van de verkoop van nieuwe auto’s in China. Vergeleken met 2 procent in de VS en 10 procent in Nederland. En dat aantal zal volgens ZoZo Go naar verwachting groeien tot 21% in 2025. Deze marktversnelling biedt volop kansen voor de Chinese EV-startups om hun slag te slaan.
Hier zijn de top EV-bedrijven in China waarvan industriedeskundigen zeggen dat ze binnenkort de markt kunnen domineren.
NIO

Hoofdkwartier: Shanghai
NIO is een zevenjarige EV-startup die is opgericht door William Li, een miljardair die Bitauto oprichtte, een Chinese website voor automarketing en transactiediensten. Li wordt ook wel bestempeld als de "Elon Musk van China".
De geëlektrificeerde productlijn van NIO omvat de EC6 coupé SUV, de ES8 zes- of zevenzits SUV, en de ES6 vijfzits SUV. NIO ontwikkelde ook de EP9 supercar, die ook wel de snelste elektrische auto ter wereld wordt genoemd.
Eerder dit jaar onthulde het bedrijf zijn topmodel, de luxueuze NIO ET7. Dit model is NIO's eerste voertuig dat is uitgerust met geautomatiseerde rijtechnologieën. NIO noemt dat NAD (NIO Autonomous Driving) en het omvat de mogelijkheid om autonoom van A naar B te rijden, te parkeren en het accupakket uit te wisselen.
De startup accepteert vanaf december 2017 bestellingen voor zijn eerste elektrische SUV. Tot vorige maand had het bedrijf meer dan 125.500 exemplaren van de ES8-, ES6- en EC6-voertuigen aan klanten geleverd.
"Veel van de bedrijven die het niet overleven, zijn degenen die nauwelijks van de grond kunnen komen," zei Mike Ramsey, vicepresident slimme mobiliteit en automotive-analist bij adviesbureau Gartner, Inc. NIO is dat punt voorbij. "Ze verkopen daadwerkelijk producten en leveren ze. Ook bestaan ze al een aantal jaren."
NIO, dat in september 2018 naar de beurs ging, heeft volgens Crunchbase maar liefst 5,4 miljard dollar (4,6 miljard euro) aan financiering opgehaald. Samen met zijn elektrische en geautomatiseerde rijtechnologie trok het bedrijf ook de aandacht met zijn NIO Houses, premium showrooms die dienen als coffeeshops, bibliotheken en openbare ontmoetingsruimten.
"Het draait allemaal om de klant", zei Dunne.
Xpeng

Hoofdkwartier: Guangzhou
Xpeng Inc. werd in 2015 mede opgericht door Heng Xia en He Tao, voormalig leidinggevenden van de Chinese automaker GAC Group, samen met de Chinese miljardair He Xiaopeng. Xiaopeng, ook bekend als mede-oprichter van de Chinese mobiele software- en dienstverlener UCWEB Inc., werd in 2017 CEO van de startup.
Het bedrijf heeft volgens Crunchbase sinds de oprichting 4,6 miljard dollar (3,9 miljard euro) van investeerders binnengehaald en ging een jaar geleden naar de beurs.
Xpeng levert vanaf december 2018 zijn volledig elektrische G3 SUV. Naar verwachting zal het de G3i, een opgefriste versie van het voertuig, in september leveren.
Het bedrijf ontwikkelde ook de duurdere P7 sportsedan. Daarnaast is het an plan om later dit jaar zes versies van zijn halfautomatische P5 elektrische sedan te verkopen. Deze hebben een vanafprijs van 24.670 dollar, omgerekend 21.050 euro.
Opmerkelijk aan Xpeng is het XPilot "automatisch rijhulpsysteem" dat is uitgerust met 20 sensoren en functies zoals geavanceerde parkeerhulp. "Xpeng lijkt zich te willen richten op autonome technologieën," zei Dunne. "Ze streven dat vrij duidelijk na als een onderscheidend kenmerk."
Li Auto
Hoofdkwartier: Beijing
Li Auto Inc. is een zes jaar oude startup die slechts één model verkoopt, de Li One zeszits grote SUV. Het topmodel van het bedrijf werd voor het eerst geleverd in december 2019 en zit boordevol geavanceerde rijhulptechnologieën. Ook heeft hij een accupakket en een benzinemotor die de batterij onderweg oplaadt. De benzinemotor wordt niet gebruikt om de wielen aan te drijven. Een 2021-versie van het voertuig werd in mei uitgebracht.
Met slechts één product overtrof het bedrijf zijn twee grootste concurrenten, NIO en Xpeng, met een verkoop van bijna 8.600 Li Ones in juli. Het succes van Li vorige maand bracht de totale verkoop van het voertuig op meer dan 72.300 exemplaren sinds zijn debuut.
Li Auto heeft volgens Crunchbase 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) opgehaald bij investeerders en ging in juli 2020 naar de beurs.
De autobouwer, opgericht en gerund door Li Xiang, de miljardair achter de Chinese autoverkoopwebsite Autohome Inc, legt de focus op één ding doen, en wil dat heel goed doen.
"Hij is een pragmatische man", zei Dunne over Li. "Hij is iemand die supergefocust is op het maken van één product dat echt, echt goed is."
Li was ook een van de oprichters van NIO.
WM Motor

Hoofdkwartier: Shanghai
Aan het roer van WM Motor staat oprichter Freeman Shen, voormalig vicepresident bij de Chinese autofabrikant Geely en ex-voorzitter bij Volvo.
Het zes jaar oude bedrijf kwam op de markt met twee elektrische SUV's, de EX5 (eind 2018 gelanceerd en vorig jaar opgefrist met de EX5-Z) en de zeszits EX6 Plus (gelanceerd in het vierde kwartaal van 2019). Een derde SUV komt later in 2021. Het gaat naar verwachting eind dit jaar ook twee elektrische sedans uitbrengen, de premium M7 en de compacte E5.
De startup, gesteund door het Chinese internetbedrijf Baidu en de Chinese tech-conglomeraat Tencent, heeft volgens Crunchbase 4,9 miljard dollar (4,2 miljard euro) opgehaald.
Opmerkelijk is WM's aandeel in het opladen. Het bedrijf heeft meer dan 200.000 openbare opladers in zijn oplaadnetwerk in China. Wie een voertuig koopt, krijgt ook een eigen thuislader.
Ondanks deze eerste successen vinden sommige deskundigen dat WM Motor nog niet op hetzelfde niveau staat als NIO, Xpeng en Li Auto. Maar gezien de omvang van de Chinese markt, denken velen dat zelfs de onderschatte startups uiteindelijk hun steentje kunnen bijdragen aan het geheel.
China richt zich erg op vooruitgang, zei Mike Dovorany, vice president van de automotive en mobiliteitspraktijk bij marktonderzoeksbureau Escalent. "Voor mij is dat het interessantste deel van de toekomst van elektrische voertuigen: zien hoe snel de ontwikkeling gaat in China en in welke mate dat de verwachting gaat beïnvloeden over wat voertuigen kunnen zijn."
Lees meer over elektrische auto's:
- Wat als je in een elektrische auto strandt met een lege accu? Slepen mag niet – dit kun je wel doen
- Elektrische auto’s worden goedkoper in onderhoud naarmate ze ouder worden, maar dat is niet omdat ze minder gebreken krijgen
- Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten