Tesla heeft een aanzienlijk marktaandeel in de steeds belangrijker wordende Chinese markt voor elektrische auto’s.
Maar vier bedrijven in China zijn goed op weg om Tesla’s concurrenten te worden.
Dit zijn volgens experts de meest veelbelovende plaatselijke spelers op de Chinese markt voor elektrische auto’s.
In de strijd om de Chinese markt voor elektrische auto’s, is Tesla al lange tijd een belangrijke speler. Ongeveer 20 procent van de omzet van de automaker kwam vorig jaar uit het land. Een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Musk zegt dat China in de toekomst Tesla’s grootste markt zal zijn, terwijl andere Amerikaanse autofabrikanten, zoals General Motors, net zo gretig zijn om uit te breiden in China.
Maar EV-startups van eigen bodem zijn niet van plan hun thuisgebied af te staan aan Elon Musk. Ze winnen aan momentum, want ze worden gesterkt door steun van de Chinese overheid voor milieuvriendelijkere auto’s die in China zelf worden geproduceerd. Ook krijgen ze een zetje in de rug van miljardairs met een lange geschiedenis in de technologie- en autosector. Hierdoor bouwt een hele reeks Chinese EV-startups aan wat ze nodig hebben om de concurrentie aan te gaan met Musk.
“Het leiderschap, de technische achtergrond, de runs op de raad van bestuur en de ambitie om Tesla-achtige voertuigen van wereldklasse te bouwen”, is ongeëvenaard, vertelde Michael Dunne, CEO van adviesbureau ZoZo Go, aan Insider.