- Britse onderzoekers lieten 33 nepstudenten meedoen aan een examen op afstand, waarbij door AI-software gegenereerde antwoorden werden ingediend.
- Docenten hadden niks door en vonden in 83 procent van de gevallen de antwoorden beter dan die van echte studenten.
- Volgens de onderzoekers komt hiermee de academische integriteit in het geding en zijn de uitkomsten “extreem zorgwekkend”.
- Lees ook: ChatGPT-concurrent Claude nu ook beschikbaar in Europa – dit moet je weten
Britse onderzoekers van de Universiteit van Reading hebben de examinatoren van hun eigen universiteit, tijdens een examen dat op afstand werd afgenomen, om de tuin weten te leiden met automatisch gegenereerde antwoorden.
De onderzoekers lieten 33 nepstudenten met door AI-software gegenereerde antwoorden ‘deelnemen’ aan een toets van de faculteit voor psychologie en taalwetenschappen.
Docenten die de toetsen beoordeelden, waren niet op de hoogte gebracht van het experiment. Ze voelden slechts in enkele gevallen nattigheid: 94 procent van de ingediende AI-antwoorden werd zonder problemen geaccepteerd.
De docenten vonden de antwoorden van chatbot GPT-4 in 83 procent van de gevallen beter dan het gemiddelde antwoord van een echte student. Volgens de onderzoekers toont dit aan dat AI-toepassingen als ChatGPT het voor onderwijsinstellingen ingewikkeld maken om op afstand te toetsen.
Volgens de wetenschappers komt hiermee ook de academische integriteit in het geding. Vanuit dat oogpunt noemen ze de uitkomsten "extreem zorgwekkend".
Wel zien ze mogelijkheden om de toetsing weer betrouwbaarder te maken. Instellingen zouden in theorie het toetsen op afstand kunnen afschaffen en studenten alleen nog onder het toeziend oog van surveillanten tentamens laten maken.
Een betere optie is volgens de Britse onderzoekers om "het nieuwe normaal" juist te omarmen, AI als een gegeven te accepteren en het onderwijs hierop aan te passen. Ze adviseren instellingen om daar strategieën voor te ontwikkelen.