- CEO Sam Altman van OpenAI, de startup achter tekstgenerator ChatGPT, zegt dat het bedrijf manieren zal ontwikkelen om plagiaat te detecteren.
- Maar het is onmogelijk om tools te maken die dit perfect kunnen, zegt hij.
- Altman raadt docenten aan om zich flexibel op te stellen.
- Lees ook: ChatGPT is net als andere software op basis van artificial intelligence kwetsbaar voor vooroordelen: discriminatie en racisme liggen op de loer
Topman Sam Altman van OpenAI, het bedrijf achter de immens populaire en door artificial intelligence (AI) aangestuurde tekstgenerator ChatGPT, zegt dat het bedrijf manieren zal ontwikkelen om scholen te helpen chatbotplagiaat te detecteren.
Wel waarschuwt hij dat perfecte detectie een illusie is.
Dat kan een probleem zijn, want ChatGPT wordt nu al door studenten ingezet om huiswerk te maken, zo berichtte de NOS eerder deze week. Aan docenten de lastige en tijdrovende taak om de door scholieren geschreven teksten te onderscheiden van de door software gegenereerde werkstukken.
“We gaan proberen op korte termijn wat dingen te doen”, zegt Altman tijdens een interview met de nieuwssite voor investeerders StrictlyVC. “Er zijn misschien manieren waarop we docenten kunnen helpen om het werk van een GPT-achtig systeem wat beter te detecteren. Maar eerlijk gezegd zal een vastberaden persoon deze kunnen omzeilen.”
Altman benadrukt dat nieuwe technologieën al sinds jaar en dag worden geïntegreerd in het klaslokaal en dat deze uiteindelijk veel positieve gevolgen hebben voor gebruikers.
"Generatieve tekst is iets waaraan we ons allemaal moeten aanpassen", zegt de CEO die een vergelijking trekt met de komst van rekenmachines. "Dat heeft veranderd waar we op toetsen bij wiskunde, kan ik me zo voorstellen. Generatieve AI is ongetwijfeld een extremere versie daarvan, maar de voordelen zijn ook groter."
Hoewel OpenAI heeft gehoord van leraren "die begrijpelijkerwijs erg nerveus zijn" over de impact van ChatGPT op zaken als huiswerk, heeft het bedrijf volgens Altman ook vernomen dat de chatbot "een ongelooflijke persoonlijke begeleider voor elk kind kan zijn".
Altman gelooft zelfs dat het gebruik van ChatGPT een betere manier van leren kan zijn. "Ik heb het zelf gebruikt om dingen te leren en vond het veel boeiender dan andere manieren waarop ik in het verleden dingen heb geleerd", zegt hij. "Ik heb veel liever dat ChatGPT me iets leert dan dat ik een boek ga lezen."
Altman zei dat OpenAI zal experimenteren met watermerktechnologieën en andere technieken om door ChatGPT gegenereerde inhoud te labelen, maar hij zegt dat scholen niet afhankelijk moeten zijn van deze hulpmiddelen. "Ik denk dat het fundamenteel onmogelijk is om ze perfect te maken."