De snelheid van technologische innovatie zorgt ervoor dat bedrijven en consumenten geconfronteerd worden met een onafgebroken stroom aan nieuwe toepassingen. Daarbij is het in eerste instantie vaak lastig om te bepalen of je mee moet gaan met de nieuwste hype, of net zo goed nog even kunt aankijken of het echt wat wordt.

In de rubriek Hot in Tech bespreekt redacteur Dennis Wilman van Business Insider Nederland op luchtige wijze met collega-experts van techplatform AG Connect brandende kwesties waar de meningen over verdeeld zijn.

In dit eerste deel van een drieluik over artificial intelligence (AI), dé hype van dit moment, buigt Dennis zich met Jasper Bakker van AG Connect over de vraag: hoe voorkom je als bedrijf dat ChatGPT profiteert van jouw data, maar jij niet van ChatGPT?


Jasper (AG Connect): "De geschiedenis herhaalt zich. Dat hebben we ook gezien aan het begin van het internettijdperk. Toen was de leuze: ‘Elk bedrijf moet op internet zitten. Als je niet op internet zit, ben je dood.’ Elke slager en boer moest een website hebben. En wat stond er op die eerste websites? ‘Hier kun je ons bellen en dit is ons faxnummer.’ Ja, iedereen moest wel iets met internet, maar niet dàt en niet op die manier. Nu is het wederom: 'We moeten iets met AI!' Maar wat? Dat is de vraag!"

Dennis (Business Insider Nederland): "Nou, vooral: hoe?...denk ik."

Jasper: "En hoe inderdaad, ja. Denk hierbij vooral aan je doelgroep. Stel dat een krant zegt, we gaan al onze saaie financiële berichtjes voortaan door AI laten doen en daar komen fouten in door hallucinerende AI, wat dan?"

Dennis: "Dat is al gebeurd en meerdere uitgevers zijn hiervoor op de vingers getikt. Het belangrijke hierbij is dat er niet verteld was dat het om een door AI gegenereerd bericht ging."

Jasper: "Het probleem ligt bij het feit dat we wel van hallucinaties weten, maar houden we daar vervolgens ook rekening mee? Ik ben daar sceptisch over. Zelfs een beetje cynisch, achterdochtig."

Dennis: "Maar waarom?

Jasper: "Omdat we vaak genoeg gezien hebben dat mensen met een eenvoudige zoekmachine dingen zien en voor waar aannemen, die vervolgens net wat anders blijken te liggen. Er is lang geleden een rechtszaak geweest tegen Google in Nederland door een autodealer. Die leek failliet te zijn als je googlede op zijn naam. Maar je kreeg een snippet te zien bestaande uit het begin van een zin en het einde van een andere zin. Hierin leek het inderdaad of het betreffende bedrijf failliet was. Wat niet duidelijk was, is dat de eerste zin over een heel ander bedrijf ging dan de tweede zin. De context ontbrak. Maar het toont de gemakzucht van mensen en het vertrouwen in computers."

Dennis: "Dus als je als bedrijf denkt ‘ik moet iets met AI’, moet je het vooral niet gebruiken als bron van feitelijke informatie?

Jasper: "Nou ja, ik zou zeggen, ga er wel iets mee doen, maar wees je erg bewust van de beperkingen. Dus ga bijvoorbeeld uit van je eigen data, als je weet dat je die kunt vertrouwen. Bijvoorbeeld de financiële gegevens van jouw organisatie, verloop en personeelsbestand. Dat soort data, harde gegevens waarvan je weet dat het klopt. Ga uit van eigen data."

Dennis: "Eigenlijk zeg je: neem de API van OpenAI en hang daar niet hun, maar je eigen dataset aan. Gebruik AI op zo'n manier dat je zeker weet dat de resultaten daaruit voor, laten we zeggen 99 procent waar zijn.

Jasper: "En dat zou daarmee ook veel waardevoller zijn. Maar wees je daarbij ook goed bewust van de voorwaarden voor het gebruik van de technologie. Samsung en Amazon Web Services ontdekten bijvoorbeeld dat bedrijfsgeheimen van hun softwarecode in ChatGPT terecht waren gekomen. Want alles wat je invoert mag in de gratis versie gebruikt worden als trainingsdata.

Dennis: "Dus bij de API moet je ook opletten of het bedrijf achter ChatGPT niet jouw data gebruikt?

Jasper: "Ja, en denk heel goed na wat je invoert. En onder welke voorwaarden dat wel of niet naar buiten kan komen. Op basis daarvan doe je sommige dingen wel of juist niet. Dus algemene teksten, voer die vooral in. Financiële cijfers die nog onder embargo zijn, voer die pas later in na een openbare publicatie."

Dennis: "Maar zou je dan eigenlijk ChatGPT gewoon afraden om te gebruiken in je bedrijf?

Jasper: "Nee, het is net zoals met alcohol: met mate."

Dennis: "Ik bedoel dat je de achterliggende technologie wel kunt gebruiken, maar ChatGPT misschien beter niet."

Jasper: "Ja, maar het is net zoals met alles wat je afneemt: wees je ook bewust van de aanbieder en diens belang of verdienmodel."

Dennis: "Ze hebben geen verdienmodel nog, dus dat is lastig."

Jasper: "Hun verdienmodel zit in de input van meer data om hun AI-model beter te trainen. En ze hebben wel een abonnementsversie waarmee je dan sneller en eerder respons krijgt. Dus daar begint wel een verdienmodel te komen. Maar bij een leverancier die iets gratis aanbiedt, weet je altijd…"

Dennis: "...dat jij het product bent."

Jasper: "Precies. Of in dit geval is jouw input het product. En dat wil niet zeggen dat het fout is, maar wees je er heel erg van bewust."

LEES OOK: Er gaan wel degelijk banen verloren en een AI-pocalyps is reëel – maar wellicht helpt de technologie om de toekomst een positieve draai te geven, aldus een futuroloog