Het satirische tijdschrift Charlie Hebdo was vrijdagochtend in korte tijd uitverkocht bij boekhandels en kiosken van AKO.
“Het was een gekkenhuis, het liep echt storm”, aldus een woordvoerder. Het concern is verantwoordelijk voor de verkoop van een groot deel van de totale Nederlandse oplage van vijfhonderd exemplaren. De vestigingen gingen al vroeg open. Bij boekwinkels die pas later in de ochtend opengaan, zou het tijdschrift nog beperkt verkrijgbaar moeten zijn.
Bij boekhandels op Amsterdam Centraal Station stonden vrijdag tientallen mensen in de rij om een exemplaar te scoren. Toen de winkels om 06.30 uur opengingen, was het blad binnen een paar minuten uitverkocht. Eén filiaal had 25 exemplaren ingekocht en moest de laatste wachtenden in de rij teleurstellen. ,,Gezien de geringe oplage in Nederland was dat onvermijdelijk”, aldus AKO-directeur Sjaak Mark.
Legendarische editie Charlie Hebdo
,,Het is gezien alle verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs een legendarische editie”, aldus Mark. ,,Toch waren we verrast door de enorme media-aandacht de afgelopen dagen.” De verkoop van het blad had volgens hem ook veel voeten in de aarde wat betreft veiligheid van klanten en personeel. Zo waren er bij de verkooppunten op Schiphol marechaussees aanwezig die een oogje in het zeil hielden.
De belangstellenden zeiden dat ze het eerste nummer na de aanslag in Parijs van vorige week woensdag vooral willen hebben omdat het zo’n historische uitgave is. Een andere reden dat mensen het Franse satirische tijdschrift nu willen hebben, is om er zelf een mening over te kunnen vormen. De meesten hebben het blad nooit eerder gelezen.
Een enkeling wilde het blad zo graag hebben dat hij donderdagnacht voor de tweede keer op het station heeft doorgebracht. In de nacht van woensdag op donderdag stond een man ook al bij de AKO-vestiging, maar toen bleek donderdagochtend vroeg dat Charlie Hebdo die nacht niet was geleverd. Vrijdag kreeg hij het alsnog in handen. ,,Het is het allemaal waard'', zei hij. Een Belgische cartoonfanaat die de tekenaars van Charlie Hebdo al langer volgt, wil met de aankoop ,,de angst doorbreken''.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl