- Verschillende Europese luchthavens hebben te maken met stakingen en nijpende personeelstekorten, wat leidt tot het annuleren van honderden vluchten.
- Zowel in Italië als Frankrijk legde het luchtvaartpersoneel woensdag het werk neer in een roep om betere arbeidsvoorwaarden.
- De problemen op de luchthavens worden veroorzaakt door maatregelen die tijdens de pandemie zijn genomen en het snelle aantrekken van het toerisme nu de restricties zijn opgeheven.
- Lees ook: Brussels Airlines schrapt zomervluchten om personeel te sparen
Zowel in Frankrijk, Spanje, Italië en Engeland staan er lange rijen op de luchthavens. Net als Schiphol kampen ze ook op veel andere Europese luchthavens met personeelstekorten en stakingen door de opgelopen werkdruk, waardoor er vluchten geannuleerd moeten worden en reizigers uren moeten wachten om door de paspoortcontrole te komen.
Zo heeft woensdag een staking van de verkeersleiding in Italië over heel Europa voor vluchtuitval gezorgd, ook op Schiphol. Niet alleen bij de luchtverkeersleiding werd actie gevoerd, ook piloten en cabinepersoneel van budgetmaatschappijen Volotea, easyJet en Ryanair in Italië legden het werk neer.
Er speelden bij de maatschappijen afzonderlijke grieven, maar de gemene deler is dat het personeel meer loon wil en betere regelingen rond bijvoorbeeld het aanvragen van verlof. In totaal werden er door de staking zo’n 360 vluchten geannuleerd, waar ruim 4.000 passagiers de dupe van werden, laat vakbond UIL Trasporti weten.
Honderden vluchten geannuleerd in Londen en Parijs
En ook in Frankrijk is er gestaakt op Charles de Gaulle, het vliegveld van Parijs. Woensdag legde het beveiligingspersoneel daar het werk neer, wat de gehele dag leidde tot lange wachttijden voor reizigers, en donderdag staken de werknemers op de luchthaven in een roep om betere arbeidsvoorwaarden, wat betekent dat zeker een kwart van de vluchten geannuleerd moet worden.
Ook op het Londense vliegveld Heathrow is het raak. Daar moesten dinsdag, door het oplopende personeelstekort, ruim 120 vluchten geannuleerd worden. De problemen op de luchthaven hebben vooral te maken met ontevredenheid bij luchtvaartmaatschappij British Airways.
Vakbonden van het grondpersoneel dreigen daar met stakingen door een korting van 10 procent van hun loon tijdens de pandemie. Die bezuiniging is nog altijd niet teruggedraaid, terwijl het leidinggevend personeel al wel weer het oude salaris zou ontvangen.
Personeelstekort door de pandemie
De problemen op de luchthavens worden veroorzaakt door de harde maatregelen die de luchtvaartsector moest nemen tijdens de pandemie. In de afgelopen twee jaar zijn er tienduizenden werknemers ontslagen, die nog altijd niet vervangen zijn. Inmiddels is het toerisme sinds het loslaten van de coronarestricties weer ontzettend aangetrokken. Er staan bijvoorbeeld 4.000 vacatures open op de Franse luchthavens Charles de Gaulle en Orly.
Daarnaast heerst er grote ontevredenheid onder het luchtvaartpersoneel. Niet alleen is de werkdruk enorm opgelopen door het tekort aan mensen, de salarissen zijn volgens de medewerkers ver ondermaats. Tijdens de pandemie heeft het een deel van het werkende luchtvaartpersoneel aan salaris moeten inleveren, wat nog altijd niet rechtgetrokken is, en daar komt nu de stijgende inflatie bovenop.
Op Schiphol zijn de stakingen van de baan sinds de luchthaven een akkoord sloot met de vakbonden over een forse zomertoeslag. Wel voert de luchthaven nu met verschillende vliegmaatschappijen overleg over het verminderen van het aantal vluchten om zo de doorstroom te verbeteren.