Sinds medio 2019 werkt William Bontes als financieel directeur bij Louwman Group, van oudsher bekend als de Nederlandse importeur van onder meer Toyota, Lexus en Suzuki. Zelf rijdt Bontes sinds enkele maanden in de op waterstof aangedreven Toyota Mirai.
Intussen buigt hij zich over de grootste uitdaging voor de autobranche van dit moment: de transformatie van bezit naar gebruik.
“Onze wereld, die van Louwman Group dus, bestond uit het verkopen van auto’s. De nieuwe wereld staat voor mobiliteit in al zijn vormen”, zegt Bontes in een interview met de site CFO.nl.
De rol van de klassieke auto-importeur verandert, onder meer door de opkomst van private lease. Die verandering in de behoefte van klanten gaat bovendien gepaard met een technologische omslag in de auto-industrie van fossiel naar elektrisch aangedreven auto’s.
Dit zorgt voor nieuwe financiële uitdagingen bij fabrikanten en dealers zoals Louwman Group. Zo is het inschatten van de restwaarde van verschillende soorten auto’s een onzekere factor geworden. “Als Louwman Group hebben wij dus het bezit en de kosten. De onzekerheid zit ‘m in de restwaarde aan het einde van het contract. Wat is die restwaarde straks?”, schetst Bontes het dilemma tegenover CFO.nl.
Meer doen met data-analyse en grotere efficiëntie aanbrengen in het proces dat klanten moeten doorlopen, zijn onderdeel van de oplossing, denkt Bontes. "Over vijf jaar zijn wij een heel belangrijke speler in deur-tot-deur-mobiliteit, spelen we een sleutelrol in elke vorm van vervoer, zijn we nog succesvoller. En dan ben ik hier nog steeds CFO."
Auteur: Charles Sanders