- Niets zorgt voor zoveel verandering binnen bedrijven als artificial intelligence (AI), zo oordelen CEO’s in Nederland en daarbuiten.
- Andere factoren als geopolitiek, talent en het klimaat zijn hier ondergeschikt aan, zo blijkt uit een peiling van adviesbureau Accenture.
- Opvallend is dat driekwart van de topbestuurders in Nederland de snelle verandering als gevolg van AI als een kans ziet.
- Lees ook: Dit zijn de topprioriteiten van CEO’s, CFO’s en operationeel directeuren bij 200 grote Nederlandse bedrijven: AI en duurzaamheid scoren hoog
Artificial intelligence (AI) was afgelopen jaar de voornaamste katalysator van verandering binnen bedrijven. En dit jaar zal de nieuwe technologie een nog grotere impact hebben, verwachten CEO’s en topbestuurders van bedrijven uit verschillende sectoren wereldwijd.
Dat blijkt uit de Pulse of Change: 2024 Index van Accenture. Het adviesbureau baseert zich op data over bedrijfsprestaties en een wereldwijde enquête onder 3.400 C-level managers van grote bedrijven.
Zij zien technologie, waaronder kunstmatige intelligentie, als de belangrijkste aanjager van verandering. Op plek twee tot en met zes staan achtereenvolgens: geopolitiek, consumenten, talent (werknemers), economie en klimaat.
Nederlandse topbestuurders zien AI als een kans, maar voelen zich niet volledig voorbereid
“De snelheid van technologische vooruitgang vereist een fundamentele verandering in de bedrijfsvoering", stelt algemeen directeur Rob Knigge van Accenture Nederland in een persbericht. "Het draait niet alleen om sneller werken, maar om het heruitvinden van alle bedrijfsprocessen met behulp van technologie, data en AI.”
Opvallend is dat driekwart van de topbestuurders in Nederland deze snelle verandering als een kans ziet. Bijna 7 op de 10 van hen rekent komend jaar op meer omzetgroei, aldus Accenture.
Ondanks dit optimisme, geeft meer dan de helft van de hoge managers wereldwijd aan zich niet volledig voorbereid te voelen op de uitdagingen die met deze snelle veranderingen gepaard gaan.