- In een paginagrote advertentie in de krant The New York Times worden gebruikers van Tesla’s volledig zelfrijdende technologie (FSD) omschreven als “crashtestdummies.”
- De advertentie is geplaatst door Dan O’Dowd, oprichter van Green Hills Software, dat software voor de auto-industrie ontwikkelt.
- In een reactie op de advertentie zei Tesla CEO Elon Musk: “Green Hills software is een hoop vuilnis.”
- Lees ook: 6 voorbeelden van Tesla’s Full Self-Driving-software die aantonen dat de auto’s nog lang niet autonoom kunnen rijden.
De oprichter van een bedrijf dat autosoftware ontwikkelt, heeft een paginagrote advertentie in The New York Times geplaatst. Die is bedoeld als een rechtstreekse aanval op Tesla.
Topman Dan O’Dowd van Green Hills Software valt Tesla’s Full Self-Driving (FSD)-technologie aan door deze te kwalificeren als “de slechtste software die ooit door een Fortune 500-bedrijf is verkocht.”
O’Dowd gaf aan dat hij de advertentie plaatste met hulp van de actiegroep The Dawn Project, die onderdeel is van een campagne om FSD te verbieden.
De advertentie, die zondag in The New York Times verscheen, leek deels een publiciteitsstunt om de aandacht te vestigen op O’Dowds eigen bedrijf. Green Hills zei eerder deze maand dat zijn technologie wordt gebruikt om software voor bestuurdersassistentie te ontwikkelen voor de volledig elektrische BMW iX.
Topman Elon Musk van Tesla zag de advertentie blijkbaar voorbijkomen, want hij tweette zondag: "Green Hills software is een hoop vuilnis."
De software van Tesla voor 'autonoom rijden' is controversieel en critici zeggen dat de naam misleidend is. Het is een optie die Tesla's in staat stelt automatisch van rijstrook te veranderen, snelwegen op en af te rijden, stoptekens en verkeerslichten te herkennen, en te parkeren.
Tesla vertelt bestuurders dat ze de volledige aandacht op de weg moeten houden tijdens het gebruik van FSD, omdat het auto's niet volledig autonoom maakt.
O'Dowd schrijft in de advertentie: "We hebben onze gezinnen niet aangemeld om crashtestdummies te zijn voor duizenden Tesla's die op de openbare weg worden bestuurd door de slechtste software die ooit door een Fortune 500-bedrijf is verkocht."
Ook staat er in de advertentie: "Mensen zijn duizenden keren beter in rijden dan Tesla Full Self-Driving." Daarna volgt een opsomming van verschillende claims over fouten die zijn gemaakt door FSD op basis van een analyse van YouTube-video's.
Tesla reageerde niet onmiddellijk op een verzoek van Insider om commentaar.
FSD wordt door de regelgevende instanties onder de loep genomen, waaronder het California Department of Motor Vehicles,
Musk kondigde eerder deze maand aan dat Tesla de prijs van het softwarepakket gaat verhogen van 10.000 dollar naar 12.000 dollar. Voorlopig alleen in de VS.
Tesla's zijn standaard uitgerust met de Autopilot-technologie van het bedrijf. Autopilot gebruikt een verkeersbewuste cruisecontrol om de snelheid van de auto aan te passen aan het omringende verkeer en heeft ook een Autosteer-modus die helpt bij het sturen binnen een duidelijk gemarkeerde rijstrook. FSD is een optionele uitbreiding.