Het Deense bierconcern Carlsberg handhaaft de verwachtingen voor het hele jaar
ondanks de uitdagende markt. De op drie na grootste bierbrouwer ter wereld
maakte woensdag een hogere nettowinst bekend en verklaarde dat het
marktaandeel heeft gewonnen in Oost-Europa en Azië.

Overnames stuwen omzet
De operationele winst kwam uit op 788 miljoen Deense kroon (ongeveer 105,8
miljoen euro). Kostenbesparingen droegen bij aan de hogere winst. De omzet
kwam in het eerste kwartaal uit op 11,8 miljard kroon (1,6 miljard euro)
tegen 9,44 miljard kroon een jaar eerder. De overgenomen onderdelen van de
Britse brouwer Scottish & Newcastle (S&N) stuwden de omzet.

Markt is ‘uitdagend’
Carlsberg, bekend van biermerken als Tuborg, Kronenbourg en het eigen merk,
noemde de marktomstandigheden "uitdagend". Niettemin handhaafde de brouwer
de verwachting voor 2009. Het bedrijf denkt een operationele winst te
behalen van boven de 9 miljard kroon met een omzet van ongeveer 63 miljard
kroon.

Slecht eerste kwartaal
Bierbrouwers moeten het traditioneel niet hebben van het eerste kwartaal. Eind
april maakte Heineken bekend beduidend minder bier te hebben verkocht. De
weliswaar hogere omzet was te danken aan de vorig jaar overgenomen
onderdelen van S&N en andere, kleinere aankopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl