• De Amerikaanse startup Canoo laat vanaf eind 2022 elektrische auto’s bouwen bij VDL Nedcar in Born.
  • Canoo is de eerste nieuwe klant voor VDL Nedcar nadat BMW vorig jaar aankondigde te stoppen met de productie in Limburg.
  • De Amerikaanse startup is nog een behoorlijke onbekende in de autowereld, maar heeft grote ambities.

VDL Nedcar uit Limburg kondigde vorige week vol trots aan elektrische auto’s te gaan bouwen voor de Amerikaanse startup Canoo. In 2022 moeten er duizend auto’s van de band rollen in Born en het jaar erop vijftienduizend.

Minister Stef Blok van Economische Zaken noemde de deal “goed nieuws voor VDL, zijn medewerkers én de regionale economie van Limburg.” De toekomst van VDL Nedcar werd onzeker nadat BMW vorig najaar aankondigde te gaan stoppen met de productie in Born.

Het in 2017 opgerichte Canoo is nog redelijk onbekend in de autowereld. Wat kan VDL Nedcar daadwerkelijk verwachten van de ambitieuze, maar wispelturige Amerikaanse startup? Vijf vragen.


1. Wat is Canoo voor een bedrijf?

Canoo is een in Los Angeles gevestigde startup voor elektrische auto’s, die in 2017 werd opgericht onder de naam Evelozcity. De oprichters waren voormalig CFO Stefan Krause van Deutsche Bank en voormalig BMW-bestuurder Ulrich Kranz, maar die zijn inmiddels alweer vertrokken.

Er werken momenteel meer dan vierhonderd mensen bij Canoo en de huidige topman is de Amerikaanse ondernemer Tony Aquila, bekend van onder meer softwarebedrijf Solera Holdings.

Canoo heeft een schaalbaar elektrisch platform ontwikkeld waarop het verschillende soorten auto’s kan bouwen, zoals een bezorgbusje of een pick-uptruck.

“We hoeven niet te wachten tot de technologie rendabel wordt voor onze klanten, want dat is het al”, zei CEO Tony Aquila bij zijn aantreden in april dit jaar. “Ons businessmodel is gericht op leveranciers en handelaren die hun auto nodig hebben voor hun werk.”

Topman Tony Aquila van de Amerikaanse startup Canoo. Foto: Canoo
Topman Tony Aquila van de Amerikaanse startup Canoo. Foto: Canoo

In februari 2020 sloot Canoo een overeenkomst met Hyundai Motor Group over het gebruik van het platform.


2. Welke modellen wil Canoo op de markt brengen?

Canoo heeft drie concrete modellen in de planning en werkt momenteel aan een vierde model.

In Born zal de zogeheten Lifestyle Vehicle worden gebouwd, een ruime SUV met plaats voor maximaal zeven personen en een bereik van 400 kilometer op een volle batterij. Het basismodel zal in de Verenigde Staten 34.750 dollar gaan kosten.

Daarnaast staat er ook een elektrische bestelwagen gepland, die in verschillende uitvoeringen minimaal 150 kilometer en maximaal 370 kilometer ver kan rijden. En er komt een pick-uptruck die vanaf begin 2023 leverbaar moet zijn en een actieradius heeft van zo'n 320 kilometer.


3. Komen de in Born geproduceerde auto's ook op de Nederlandse markt?

Dat is nog onduidelijk. Canoo heeft aangegeven dat de Lifestyle Vehicles die VDL Nedcar gaat produceren voor zowel de Amerikaanse als de Europese markt bedoeld zijn. Maar er is niet expliciet benoemd welke Europese landen dat zullen zijn.

Impressie van de 'Lifestyle Vehicle'. Foto: Canoo
Impressie van de 'Lifestyle Vehicle'. Foto: Canoo

Er moeten in 2022 zo'n duizend exemplaren van de Lifestyle Vehicle in elkaar gezet worden in Born en het jaar daarna vijftienduizend stuks.

4. Is Canoo een betrouwbare partner?

Het Financieele Dagblad zet een aantal grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid van Canoo. Niet alleen zijn de oorspronkelijke oprichters alweer weg, het bedrijf is ook meerdere malen ingrijpend van strategie veranderd.

Zo wilde Canoo eerst helemaal niet zelf auto's gaan produceren, maar zet het nu toch een eigen mega-micro factory neer in de Amerikaanse staat Oklahoma om de kostprijs per voertuig te verlagen.

Ook vertelde het bedrijf vorig jaar volgens het FD nog helemaal te geloven in het verhuren van zijn voertuigen. Maar nu ziet het meer brood in de verkoop van de auto's, omdat een abonnementsmodel te kapitaalintensief zou zijn.

Met VDL Nedcar zijn tot en met 2023 concrete productieafspraken gemaakt. Daarna is het volgens moederbedrijf VDL Groep "de intentie" van Canoo om tot in elk geval 2028 voertuigen te blijven bouwen in Limburg. Volgens Nu.nl repte de Amerikaanse startup daar zelf met geen woord over bij de aankondiging van de deal.


5. Is VDL Nedcar na de deal met Canoo uit de problemen?

Nee. VDL Nedcar was op zoek naar nieuwe opdrachtgevers nadat BMW besloot geen auto’s meer te laten bouwen in Born.

Canoo is als eerste nieuwe klant een stap in de goede richting, maar een jaarvolume van 15.000 auto's is bij lange na niet genoeg voor de huidige fabriek met een capaciteit van zo’n 300.000 auto’s, schrijft het Eindhovens Dagblad.

Er werken momenteel zo'n 4.500 mensen bij VDL Nedcar, terwijl er voor de productie van de Lifestyle Vehicle ongeveer 1.100 nodig zijn.

Een luchtfoto van VDL Nedcar in Born. Foto: ANP/Rob Engelaar
Een luchtfoto van VDL Nedcar in Born. Foto: ANP/Rob Engelaar

Bestuurder Robert Wonnink van vakbond CNV zei na het bekend worden van de deal dan ook dat hij hoopt op meer nieuwe klanten. "Dit is nog niet voldoende, maar geeft perspectief en daar zijn mensen naar op zoek."

Het Eindhovens Dagblad is hoopvol: "Canoo zou zomaar een showcase kunnen zijn voor andere autobouwers- en ontwikkelaars." Misschien wel voor het Nederlandse Lightyear, dat een zonne-auto ontwikkelt.

[activecampaign form=34]

Lees meer over elektrische auto's: