- Campspace haalde begin maart 1 miljoen euro op bij investeerders.
- Het verhuurplatform voor kampeerplekken groeide met 1.100 procent in het afgelopen jaar door de coronacrisis.
- Campspace wil met de investering uitbreiden naar het buitenland en nieuwe luxe kampeerplekken aanbieden.
Bijna een jaar geleden pitchte Hugo van Donselaar zijn bedrijf voor de juryleden van de Nederlandse versie van Dragons’ Den.
De coronapandemie stond nog in de kinderschoenen toen de aflevering werd uitgezonden. Hij vroeg om een bescheiden investering van 250.000 euro voor zijn startup Campspace, een soort duurzame Airbnb voor kampeerplekken.
Van Donselaar werd nog net niet weggelachen door de Dragons. Een jaar en een pandemie later biedt Campspace een beetje ruimte en bezinning voor Nederlanders die gedwongen thuiszitten en in eigen land vakantie moeten vieren.
Op Campspace kun je kampeerplekken – van luxe glampings tot een tipi op een verlaten stuk bos bij Lauwersoog – boeken bij particulieren en campings. De boodschap van het platform is: reconnect outside. Ontsnap uit de stad en vind jezelf terug in de natuur. Nu veel mensen iedere dag wonen en werken op dezelfde vierkante meters slaat die boodschap aan.
Begin maart haalde Campspace 1 miljoen euro op bij investeerders uit het Nederlandse en Europese bedrijfsleven. Door de coronapandemie verviervoudigde het aantal aanbieders op het platform en groeide het aantal boekingen met 1.100 procent.
Business Insider sprak met Hugo van Donselaar, CEO van Campspace, over het optreden bij Dragons' Den, het coronasucces van de startup en de toekomst van duurzaam kamperen in Nederland en het buitenland.
Een jaar geleden lachten de Dragons je praktisch weg, omdat je te veel geld zou vragen voor Campspace. Nu haal je vier keer zoveel binnen. Voelt dat een beetje als revanche?
Van Donselaar: "Ik ben niet zo van het terugkijken. Om aan te sluiten bij Campspace moet je ook een bepaald type investeerder zijn. En ik denk niet dat deze vijf Dragons erg aansloten bij ons concept van duurzaam toerisme. Dat zegt niets over hun kennis of over of ze het goed gezien hebben of niet."
"Wij zijn altijd blijven geloven in onze boodschap. Wat ik aan andere deelnemers, die misschien nu worden afgepoeierd, wil meegeven is dit: blijf gewoon geloven in je product. Er zijn meer investeerders. Als het bij Dragons' Den niet lukt, betekent dat niet dat je een slecht bedrijf of concept hebt."
Eerst vroeg je om een kwart miljoen, nu heb vier keer zoveel gekregen. Wat gaat Campspace hiermee doen?
"De afgelopen jaren was het, zoals bij iedere startup hoort, de vraag 'hoelang kunnen we vooruit?' Door de groei van het afgelopen jaar vonden we dat er iets meer rust in de tent moest komen. Met deze investering kunnen we echt wel even vooruit. En als het goed gaat in het hoofdseizoen kunnen we ook met de voet op het gaspedaal, zonder weer met de pet rond te gaan."
"Technisch gezien willen we het platform geschikter maken voor een breder aanbod. Waar Campspace van origine gericht was op de verhuurder die privéland beschikbaar stelt, zijn we twee jaar geleden begonnen met het idee van 'reconnect outside'. Daarbij richten we ons op drie segmenten: de privéverhuurder, de minicamping met maximaal 20 plekken en de campings met minihuisjes, boomhutten en joerts. Voor die laatste twee categorieën willen we het platform nog verbeteren."
"Verder willen we vooral onze positie in Nederland en België verstevigen en uitbreiden, en in de landen om ons heen experimenteren. Outdoortoerisme is van oudsher iets dat voor 75 procent in eigen land plaatsvindt, dus er ligt nog genoeg te doen in Nederland, België en Duitsland."
Jullie boekingen zijn afgelopen jaar met 1.100 procent gestegen. Is dat puur en alleen het gevolg van de coronacrisis?
"Ik denk enerzijds dat wij een antwoord waren op ons collectieve vakantieprobleem dat we door de coronacrisis hebben ervaren. Tegelijkertijd denk ik dat Campspace past bij trends van bewuster leven en reizen."
"Ik denk dat corona deze trends in een stroomversnelling heeft gebracht. Natuurlijk zal een deel van onze samenleving zodra het weer kan, reizen als voorheen. Tegelijkertijd is dit ons moment om te laten zien dat je anders kunt reizen: lokale ervaringen, weg van je apparaten en de natuur in. Dat zijn trends die we ook na corona nog zullen zien."
Wie is jullie gebruiker? Wie verhuurt of boekt een kampeerplek op Campspace?
"Daar zit nogal verschil in. De gemiddelde verhuurder is veelal 45-plus en er zitten relatief veel mensen tussen die in het onderwijs zitten. Dat zien we vaak terug bij onze best presterende verhuurders."
"Er zit een scherpe verdeling in mensen die met Campspace een extra zakcentje willen verdienen en de verhuurders die het gewoon doen omdat ze ons concept goed vinden, een stuk land hebben en dat willen delen. Met de toevoeging van de professionelere verhuurders zal dat eerste segment groeien. Daar is niks mis mee, omdat ze zullen bijdragen aan een duurzamere vorm van toerisme."
"Als je kijkt naar onze reizigers zien we een gelijkmatige verdeling over de leeftijdsgroepen. We zien wel dat Campspace een ding is voor koppels. Jong en oud. Maar het is niet zo dat de mensen die normaal drie weken met een camper in Frankrijk staan nu opeens op ons platform zitten."
Hoe voorkom je dat Campspace met de komst van professionele verhuurders niet voor overlast zorgt, zoals met Airbnb is gebeurd?
"Dat we worden vergeleken met Airbnb zijn we wel en niet blij mee. Hoe Airbnb ooit begonnen is, is positief. Het bedrijf heeft echter ook veel negatieve effecten gehad, bijvoorbeeld op huizenprijzen of de overlast door toerisme. Dat zijn dingen waarvan ik niet verwacht dat ze bij Campspace gaan gebeuren."
"We zijn natuurlijk een verhuurplatform en dan gebeurt het al snel dat je met Airbnb vergeleken wordt. De vergelijking gaat op veel vlakken echter niet op. Waar je als verhuurder in de binnenstad van Amsterdam zes lamme toeristen in je appartement zet, voor dat extra zakcentje, zie ik een Campspace-verhuurder niet hetzelfde doen. Die zal niet snel zes dronken toeristen op een bierfiets rond hebben rijden op zijn land."
[activecampaign form=30]
Lees meer over ondernemen:
- Waarom deze ondernemer vriendelijk bedankte voor €750.000 bij Dragons’ Den
- Mohlad Hassan was dol op zijn baantje als telefonisch verkoper – zo verdiende hij miljoenen aan klantcontactbedrijf Yource
- Zo is het om mee te doen aan Dragons’ Den, volgens de tweeling die €333.333 scoorde bij Pieter Schoen en Shawn Harris