De voorloper van de supermarktketen C1000, die voorheen opperde zonder fratsen te opereren, wordt in 1888 opgericht. Schuitema richt aan het Damsterdiep het bedrijf op dat onder zijn neven Dethmer en Dirk Eildert wordt omgedoopt tot Gebroeders D. Schuitema. Zij gaan zich vanaf 1916 puur richten op de groothandel. Dit gaat zo voorspoedig dat de broers verder denken over de optimalisatie van de samenwerking tussen winkelier, grossier en fabrikant, onder meer om het opkomende grootwinkelbedrijf tegengas te bieden. Daarbij faciliteren de broers lokale ondernemers die op hun beurt zich volledig op de klanten kunnen richten.
Na jaren van groei komt de klad in het bedrijf. De recessie eind jaren ’70 zet een streep door de groei van het bedrijf, waarin de lokale ondernemer als sleutelfiguur van het winkelbedrijf geldt. Schuitema verzet de bakens en start een nieuwe winkelformule genaamd C1000. Het eerste filiaal wordt in 1978 als experiment in het Friese Dokkum geopend. De nieuwe formule slaat aan en daarmee krijgt C1000 sinds 1981 een permanent karakter.
Supermarktoorlog
De supermarktoorlog die concurrent Albert Heijn in 2003 ontketent, brengt C1000 andermaal in de verdrukking. Waar andere formules door het failliet van concurrent Laurus marktaandeel winnen, levert C1000 juist aandeel in. Andermaal gaat het roer radicaal om. De metamorfose van de winkel in C1000 Rood slaat aan en leidt tot een opleving in de omzetcijfers.
C1000 is momenteel de op één na grootste supermarktketen van Nederland. Het concern heeft circa 400 filialen, waarvan er 380 franchiseorganisaties zijn. De omzet van het bedrijf is circa 4 miljard euro, wat gelijk is aan een marktaandeel van circa 12 procent. Inclusief franchiseorganisaties telt het personeelsbestand circa 30.000 mensen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl