Maandag presenteerde Chinese autofabrikant BYD een baanbrekend nieuw accupakket. Het zogenaamde ‘Super E-platform‘ werkt namelijk met een 1000-volt en 1000-ampère accustructuur en kan daarmee laadsnelheden tot wel 1000 kW halen, stelt de fabrikant.

Met het nieuwe platform komt elektrisch rijden wel heel dichtbij autorijden zoals we gewend zijn met benzine-auto’s. Het nieuwe accupakket kan op papier binnen vijf minuten zo’n 400 kilometer laden.

Het laden met 1.000 kW is bijna drie keer zo snel als wat veel snelladende auto’s vandaag de dag aankunnen. Die halen met regelmaat een pieksnelheid van 350 tot 400 kW. Toevallig ligt deze laadsnelheid in lijn met de limieten van de snelladers die in ons land te vinden zijn.

In China, waar het accupakket voor het eerst in de luxe BYD Han L en Tang L beschikbaar zal zijn, staan ook nog geen laadpalen die 1000-volt en 1000 ampère aankunnen. Maar daar moet in rap tempo verandering in komen als het aan BYD ligt. De autofabrikant zegt dat het plannen heeft om 4.000 ultrasnelladers in het land te bouwen.

Eerst 800-volt accustructuur

Veel autofabrikanten zijn nu langzaam maar zeker aan het overstappen op een 800-volt accustructuur. Deze kan werken met een lager ampèrage, terwijl het toch hoge laagsnelheden kan halen. Dat heeft als voordeel dat de componenten minder zwaar hoeven te zijn en minder snel opwarmen bij snelladen.

Lees ook: We reden de Lotus Emeya – is het summum van wat China kan maken, genoeg om de Porsche Taycan te verslaan?

BYD heeft er bij het nieuwe Super E-platform voor gekozen om niet alleen het voltage te verhogen, maar ook om de stroomsterkte aanzienlijk op te krikken. Hierdoor lijkt het er in theorie vooral op dat de componenten in het accupakket van een zwaardere kwaliteit moeten zijn om de hogere laadsnelheid aan te kunnen.

Op dit moment is er maar één speler die nog sneller kan 'laden' dan wat BYD beweert te kunnen: het eveneens Chinese Nio. Al hebben we het hier niet per se over laden, maar meer over accu's wisselen.

Bij een swapstation zou je binnen drie minuten van een bijna lege accu naar een volledig opgeladen versie kunnen gaan. Afhankelijk van de auto, hebben we het hier over tot wel 600 kilometer actieradius in enkele minuten. Extra voordeel: deze technologie is al wel beschikbaar in Nederland.

LEES OOK: Naar Berlijn met de NIO EL6: zó is het om een lange afstand in een elektrische auto te rijden