Het Chinese BYD, wat staat voor Build Your Dreams, timmert als nieuw EV-merk hard aan de weg op de Nederlandse markt. Als enige nieuwkomer heeft het al honderden auto’s geleverd. Naast dat het al sinds oktober vorig jaar op de markt is, pakt BYD het heel anders aan dan de andere Aziaten die dit jaar de markt betreden.

Waar het gros van de nieuwe merken ervoor kiest om eigenhandig auto’s aan Nederlanders te slijten, kiest BYD ervoor om met een van de grootste mobiliteitspartners van Nederland in zee te gaan: Louwman. Dit familiebedrijf, dat dit jaar een eeuw bestaat, verzorgt onder andere de verkoop van Toyota en Lexus op Nederlands grondgebied.

Daarnaast is BYD alles behalve een nieuwe speler. Sterker nog, waarschijnlijk heb jij onbewust al een product van BYD in handen gehad. Het bedrijf startte in 1995 namelijk al met het fabriceren van oplaadbare batterijen en groeide al snel uit tot een van de belangrijkste leveranciers van telefoonaccu’s. Heb je vroeger een Motorola of Nokia gehad, dan had je waarschijnlijk een accu van BYD.

Nu richt het zich op elektrische vierwielers. En dat gaat best aardig: in China is BYD Tesla voorbijgestreefd als grootste leverancier van stekkerauto’s. Daar is wel een kanttekening bij nodig: in deze cijfers zijn ook de auto’s met een plug-in hybride-aandrijving opgenomen. Op puur EV-gebied kan BYD de Amerikanen nog niet verslaan.

Een serieuze speler met Europese ambities

De Chinese reus probeert nu zijn Europese ambities te realiseren. Daarvoor werkt het in Nederland dus samen met Louwman. "We willen graag met een partij samenwerken die bij onze waarden past", zegt algemeen directeur Lucas van Schijndel van BYD Nederland als Business Insider hem spreekt bij de vestiging van Louwman in Amsterdam.

Lucas van Schijndel, algemeen directeur van BYD Nederland.
Lucas van Schijndel, algemeen directeur van BYD Nederland.
BYD

Daarmee doelt Van Schijndel vooral op het feit dat BYD enorm kwaliteitsgericht is. “Ik was begin dit jaar voor het eerst op het hoofdkantoor van BYD en het viel me vooral op dat de ingenieurs daar een ‘hero’ status krijgen. Ze zijn daar echt heel trots op de producten die ze leveren. En dat zie je terug in de auto’s. En dat horen we ook van klanten.”

Volgens BYD moet het product zichzelf verkopen. De auto’s van het merk moeten dus duidelijk maken waar BYD voor staat: kwaliteit en innovatie. Twee factoren die de Chinese fabrikant als geen ander in eigen hand heeft, want vrijwel alle onderdelen worden door BYD zelf ontwikkeld en geproduceerd. Het begon ooit met batterijen, een belangrijk onderdeel, maar ook de chips en andere componenten zijn inmiddels van eigen makelij.

Om een product voor zichzelf te laten spreken, moet deze wel eerst in aanraking komen met de klant. “Daar werken we natuurlijk hard aan. We hebben sinds begin dit jaar meerdere advertentiecampagnes lopen. Daarbij denken we online first, maar zijn we ook op TV aanwezig”, zegt Van Schijndel. “Daarnaast bieden we ook proefritten aan op meerdere locaties. Natuurlijk vanuit de flagshipstores in Amsterdam en Rotterdam, maar we zullen ook op events aanwezig zijn waar mensen kunnen instappen en rijden.”

BYD heeft geen last van wantrouwen jegens China

Een veel gehoord sentiment in de markt is wantrouwen tegenover de Chinese nieuwkomers. Bijna alles wat uit het Aziatische land komt, gaat onder het vergrootglas en wordt verdacht van staatsspionage.

“Om heel eerlijk te zijn, merken we er bij BYD niets van. Klanten zijn altijd enorm positief en verrast als ze uit de auto stappen”, verklaart Van Schijndel. “Ook zijn we heel open over wat we met de data doen die we uit een auto verzamelen. Daar gaan we netjes volgens de GDPR [een Europese privacywet, red.] mee om en plaatsen we op servers binnen Europa.”

Daarnaast speelt er nog de vraag over de betrouwbaarheid van het merk. Is BYD over twee jaar nog actief in Nederland? Of vertrekt het merk bij de minste tegenwind en moeten nieuwbakken BYD-eigenaren straks op zoek naar een nieuwe plek om hun auto's te onderhouden?

Daarop kan Van Schijndel heel makkelijk antwoord geven. Volgens hem heeft BYD niet alleen grootse ambities, maar ook de schaal om daad bij woord te voegen. “We zijn van mening dat je vertrouwen moet verdienen en dat doe je niet binnen een paar dagen, daar is een langere aanlooptijd voor nodig. Een nieuw merk in de markt zetten vraagt om een langere adem, en die hebben we ook, ook vanuit Louwman."

BYD ATTO 3
BYD ATTO 3
BYD

Om dat extra kracht bij te zetten, is BYD dit jaar van plan om nog twee nieuwe locaties te openen in Nederland. Waar deze komen weet Van Schijndel al wel, maar mag hij nog niet zeggen.

Hetzelfde geldt voor de servicepunten. Op dit moment zijn dat er drie, verdeeld over Groningen, Arnhem en Eindhoven. Voor het einde van dit jaar moeten het er zes zijn. De flagshipstores doen vanzelfsprekend ook dienst als servicepunten, en verbeteren daarmee de landelijke dekking.

Over de dienstverlening naar klanten is Van Schijndel iets minder duidelijk. Vooralsnog werkt BYD/Louwman met het oude vertrouwde systeem van een afspraak maken en de auto brengen, maar daar kan mogelijk in de toekomst verandering in komen.

“We leren elke dag van deze auto’s en de data die we daarover analyseren en de gesprekken met klanten die we erover hebben. Op basis daarvan kan het zijn dat we meer onderhoud op locatie zullen gaan doen, of inzien dat een hoop gedaan kan worden op afstand via bijvoorbeeld over-the-air updates”, legt hij uit. “We hebben al een service-auto rondrijden, en dat kunnen er in de toekomst nog meer worden.”

Twee nieuwe BYD-modellen: de Seal en de Dolphin

Tot dusver lijkt de strategie van BYD prima uit te pakken. De Atto 3 – de eerste Nederlandse auto van het merk – vindt immers gretig aftrek. In de toekomst komen daar de Seal en de Dolphin bij.

De Seal moet de concurrentie aangaan met onder andere de Tesla Model 3 en de Nio ET5. De Dolphin komt tegenover de Volkswagen ID.3 en de MG4 te staan.

Voor welke prijzen BYD deze modellen in de markt gaat zetten, weten we nog niet. Van Schijndel geeft aan dat Louwman geen invloed heeft op de verkoopprijzen van BYD. Die bepaalt het merk zelf voor de gehele Europese markt. Gezien de prijsstelling van de Atto 3, kunnen we er vanuit gaan dat ze concurrerend zullen worden.

BYD richt zich duidelijk op de lange termijn. Het merk groeit hard, heeft een aardige voorsprong op zijn concurrenten, en introduceert in de toekomst twee nieuwe modellen. Maar zijn rivalen zitten ook niet stil. Of de gekozen strategie succesvol zal blijven, is afwachten.

LEES OOK: Elektrische auto: de grootste uitdaging voor nieuwe merken is wellicht ook de grootste kans