Congressen zijn vaak dodelijk saai: een reeks sprekers en een passieve zaal. Het nieuwe bedrijfje BuzzMaster heeft daar een oplossing voor.

Radio en tv-presentator Rens de Jong (39) en ondernemer Tom Vroemen (29) kwamen elkaar regelmatig tegen in het seminarcircuit. De een als dagvoorzitter, de ander als spreker.

Beiden verbaasden zich over de moeizame methodes om het publiek van congressen tot leven te krijgen: onhandige stemkastjes, waar je alleen maar A, B of C kon stemmen. Of erger nog: die lullige rode en groene papiertjes die je soms omhoog moet houden. “Wij dachten op een avond in een café: dat kan beter”, vertelt Vroemen.

Zo werkt BuzzMaster

Enkele maanden later zag BuzzMaster het licht. Het is een combinatie van mens en techniek. Hoe werkt het? Congresdeelnemers melden zich met hun smartphone in luttele seconden aan op het eigen BuzzMaster-netwerkje op een congres. Vanaf dat moment kunnen ze vragen stellen, vragen beantwoorden, kaartjes aanklikken en nog veel meer. Alles, van het intikken van de vragen tot de uitslag van een enquête, verschijnt desgewenst live op grote schermen.

Een ‘buzzmaster’, zeg maar de sidekick van de dagvoorzitter, bedient de techniek, maar schakelt ook met de dagvoorzitter om spontane of geregisseerde interactiviteit te starten. Hij of zij moet aanvoelen hoe een zaal te bespelen.

Doordat BuzzMaster een eigen netwerkje opzet, loopt ze geen risico’s met overbelasting van het wifi-netwerk ter plekke. De dienst werkt daardoor feilloos.

Kosten per event: paar duizend euro

Hoe is de service ontvangen? "We hebben een droomstart", zegt Vroemen. Sinds de start in maart vorig jaar hebben ze zo'n 120 evenementen bediend. Hun klantenlijst klinkt als een klok met namen als ABN Amro, KLM, KPMG en Microsoft. Die betalen grif de kosten, die variëren van 1.500 euro tot 5.000 euro per evenement.

Vroemens grootste zorg is momenteel het managen van de groei. "Hoe zorgen we ervoor dat elk nieuw event net zo gaaf verloopt als de andere tot nu toe? Je kunt niet zomaar apparaten neerzetten. Maar buzzmasters moeten eerst ervaring opdoen voordat ze heel goed zijn."

Blik op het buitenland

BuzzMaster kijkt ook al voorzichtig naar het buitenland. De Belgische markt bedienen ze vooralsnog vanuit Nederland, maar in het Verenigd Koninkrijk overweegt men op te trekken met event-organisatoren. Wederom is niet de techniek, maar de menselijke invulling de grootste belemmering voor nog snellere groei.

BuzzMaster is eigendom van De Jong en Vroemen, die elk andere hoofdactiviteiten hebben -- De Jong is presentator en Vroemen de man achter crowdfundingplatform Crowdaboutnow. Ze doen BuzzMaster erbij, met groot plezier. Vroemen: "We financieren de groei nu uit de cashflow. Dat houden we voorlopig ook vol. We hebben geen exit voor ogen. Maar ik sluit niet uit dat het bedrijf in de toekomst een plek kan krijgen bij een partij die ook andere eventfaciliteiten levert."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl