Stadsbussen, streekbussen en trams krijgen kuchschermen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Reizigers moeten voortaan weer voorin instappen. Dat moet zorgen voor betere controle en minder zwartrijden.
Uit een steekproef in juli bleek dat 20 procent van de instappers nu niet incheckt, waar dat voorheen maar 5 procent was.
Verder gaan chauffeurs bij iedere halte hun voertuig doorluchten door alle deuren te openen. Mondkapjes blijven verplicht.
Alle stads- en streekbussen en trams in Nederland worden de komende weken voorzien van ‘kuchschermen’ voor chauffeurs. Reizigers moeten na installatie weer voorin instappen zodat betere controle mogelijk is en zwartrijden wordt tegengegaan.
Dat zegt voorzitter Pedro Peters van koepelorganisatie OVNL tegen De Telegraaf. Maandag maken de stads- en streekvervoerders de maatregelen bekend.
Sinds de invoering van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer moeten passagiers achter instappen om de bestuurder te beschermen tegen mogelijke coronabesmetting.
Doordat passagiers nu niet meer langs de chauffeur komen, is het aantal zwartrijders toegenomen. Uit een steekproef in juli bleek dat 20 procent van de instappers nu niet incheckt, waar dat voorheen maar 5 procent was.
Volgens Peters is de sociale controle weggevallen. "De zwartrijders zijn niet alleen degenen van wie je het misschien verwacht, maar ook de keurige mensen in mantelpak en kostuum."
De deuren gaan bij elke halte open om de bus of tram door te luchten
Uit testen van TNO, die in opdracht van OVNL zijn uitgevoerd, blijkt dat extra ventilatie helpt in het tegengaan van besmettingen in het openbaar vervoer.
"Chauffeurs gaan daarom bij iedere halte hun voertuig doorluchten door alle deuren te openen", aldus Peters. "Ook gaan we eenrichtingsverkeer invoeren, voor erin achter eruit. De kans op blootstelling aan het virus wordt zo nog kleiner, in aanvulling op de al verplichte mondkapjes."
In het TNO-rapport, dat door De Telegraaf is ingezien, staat dat kuchschermen helpen om het overdragen van het virus tegen te gaan. "Die raden we aan. Ze moeten regelmatig worden gedesinfecteerd om indirecte overdracht van het virus via aanraking van het scherm te voorkomen", schrijft TNO-onderzoeker Jan Souman.
Het gelijktijdig openen van voor- en achterdeur in combinatie met kuchschermen leidt volgens Souman tot een sterkere reductie van de aerosolniveaus. "Het is dus aan te bevelen alle voertuigdeuren bij elke halte even te openen. Ook is het beter dat de eerste rij stoelen achter de bestuurder afgeplakt zal blijven", meent hij.
Begin september gaan de eerste bussen en trams met scherm de weg op. In oktober moet de operatie zijn afgerond.
Lees meer over het coronavirus:
- Ben je verplicht om je gegevens achter te laten in de kroeg? 6 vragen over de nieuwe coronaregels voor de horeca
- Extra vakantiekosten door corona? In deze 3 gevallen keerde de verzekering niet uit
- Geen mondkapje op drukke plekken in Amsterdam? De boete is €95
- Niet op tijd terug van vakantie door corona? Dat kan salaris kosten