- Het Zutphense sportwagenbedrijf Burton Car Company van de broers Iwan en Dimitri Göbel maakt exclusieve sportwagens op de onderstellen van Citroën 2CV’s.
- De broers dachten een goede koper te hebben gevonden voor hun bedrijf: Claudia Vrolijk-Huijzer, de dochter van Lee Towers.
- Maar MKB-beurs NPEX stak begin april plots een stokje voor de verkoop, omdat het ‘nieuwe informatie’ had ontvangen over de koper.
De miljoenenverkoop van het Zutphense sportwagenbedrijf Burton Car Company aan de dochter van Lee Towers en haar man is definitief van de baan.
Dat schrijft dagblad de Stentor.
Iwan en Dimitri Göbel, de eigenaren van Burton Car Company, bouwen sinds 2000 exclusieve sportwagens op de onderstellen van Citroën 2CV’s, in Nederland beter bekend als een ‘Lelijk Eendje’. Begin dit jaar kondigden zij aan nieuwe eigenaren voor hun bedrijf te hebben gevonden: Claudia Vrolijk-Huijzer en haar partner Rens Vrolijk.
Claudia Vrolijk-Huijzer is de dochter van zanger Lee Towers (echte naam: Leen Huijzer).
Claudia en Rens wilden de aankoop van het sportwagenbedrijf, zo'n 4 miljoen euro, financieren met de uitgifte van aandelen via NPEX, een effectenbeurs gericht op het midden- en kleinbedrijf. Maar begin april greep de mkb-beurs plots in na het ontvangen van 'nieuwe informatie' over de aanstaande eigenaren en besloot 'het proces van uitgifte te staken'.
Faillissementsfraude en valse facturen
Volgens het Financieele Dagblad was er van het begin af aan verwarring over de daadwerkelijke koper van Burton Car Company. Op papier leek Claudia Vrolijk de koper te zijn, maar Burton zou onderdeel worden van Royal Schouten Groep, die onder leiding staat van haar man Rens.
Rens Vrolijk zou in het verleden veroordeeld zijn voor faillissementsfraude en deze strafrechtelijke veroordelingen niet gemeld hebben bij NPEX, zo schrijft de Stentor. Daarnaast zou hij valse facturen hebben laten opstellen door een aannemer, die geen werkzaamheden verrichte aan zijn bedrijf, maar aan een privéboerderij van het paar.
NPEX besloot op basis van de 'onjuiste informatie over de eigendomsstructuur' en de eerdere niet-gemelde veroordeling de beursnotering te beëindigen.
Er was al voor ruim 2,35 miljoen euro ingetekend. Alle beleggers hebben hun geld teruggekregen.
'Eerst bijkomen van alle ellende'
De gebroeders Göbel zijn erg geschrokken van de gang van zaken. Zij zouden een belang van 25 procent in het sportwagenbedrijf houden na de verkoop en er enkele dagen in de week blijven werken
"Er is de afgelopen weken veel gebeurd", zegt Iwan Göbel tegen de Stentor. "Of we het bedrijf nog willen verkopen, weten we niet. Er is de afgelopen tijd zoveel gebeurd, we moeten nu eerst bijkomen van alle ellende."