Neobank Bunq heeft in een week tijd een IBAN-Naam-check ingevoerd voor transacties van klanten.
Hiermee hebben klanten die betalingen doen, een extra middel om oplichting te voorkomen.
Bunq kreeg afgelopen maand kritiek van de Consumentenbond vanwege het ontbreken van een IBAN-Naam-check.
Internetbank Bunq zit niet stil. In een week tijd heeft Bunq een IBAN-Naam-Check doorgevoerd en live gezet voor klanten, nadat de jonge bank in januari kritiek kreeg van de Consumentenbond.
Het online klachtenplatform van de Consumentenbond kreeg afgelopen jaar 123 klachten binnen over Bunq, wat relatief veel is voor een kleine bank. Veel van de klachten over Bunq hadden betrekking op oplichting.
Volgens de bond ging dat bij Bunq onder meer vaker mis, omdat de bank geen gebruik maakte van de IBAN-Naam-check. Als een consument geld overmaakt naar een bepaald persoon of bedrijf, maar het rekeningnummer niet bij die naam hoort, wordt bij de meeste banken een waarschuwing getoond.
Bunq heeft zo’n IBAN-Naam-check inmiddels geïmplementeerd en geactiveerd. “Door tomeloze inzet van het team is het ons gelukt om dit in slechts één week te doen. Bunq investeert veel in de bestrijding van fraude”, zegt CEO Ali Niknam in een persverklaring.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond reageert positief: "We zijn enorm tevreden dat een bedrijf zo snel maatregelen neemt tegen fraude. Het is ongekend dat het op dit tempo kan!”