Neobank Bunq maakte dinsdag de overname bekend van de Belgische fintech Tricount, een app die gebruikers helpt om gezamenlijke uitgaven te beheren. Daarmee krijgt Bunq er in één klap 5,4 miljoen gebruikers bij en wordt het bedrijf naar eigen zeggen de op een na grootste neobank in de Europese Unie.

Het is de tweede overname sinds Bunq in juli vorig jaar 193 miljoen euro groeigeld ophaalde. Dat ging gepaard met de overname van de Ierse kredietverstrekker Capital Flow Group, waarmee 141 miljoen euro gemoeid was. 

Ali Niknam, oprichter en CEO van Bunq, kon destijds niet precies zeggen waarvoor het resterende groeikapitaal van 50 miljoen euro zou worden aangewend. Wel liet hij toen aan Business Insider weten dat overnames een belangrijke rol spelen in de groeistrategie van het bedrijf, waarbij hij in het midden liet welke partijen hij op het oog had. 

Een van die partijen blijkt nu in ieder geval Tricount. Behalve dat Bunq nu 5,4 miljoen gebruikers in Frankrijk, Spanje, België en Italië kan toevoegen, is de functionaliteit van Tricount mogelijk een toevoeging voor het arsenaal van de neobank. 

Bunq heeft zijn dienstverlening steeds verder uitgebreid. Naast het aanhouden van een betaalrekening is het mogelijk om te sparen, beleggen en een NHG-hypotheek af te sluiten. 

Business Insider sprak Niknam over de overname van Tricount (die nog goedgekeurd moet worden door financiële toezichthouders) en de plannen voor de toekomst.

Tricount klinkt als een soort uitgebreide Tikkie. Wat is het precies en zou het bijvoorbeeld in de plaats kunnen komen van de gezamenlijke rekening bij Bunq?

Niknam: "Tricount is een manier om shared expenses bij te houden, vergelijkbaar met wie betaalt wat. Het is een groot en bekend merk in Frankrijk, een van de landen die voor ons belangrijk is. Er is overlap met de gezamenlijke rekening, maar het is ook een toevoeging. Daarom denken we dat we samen sterker zijn dan apart. Of we daarmee ook onze services anders gaan inrichten, kunnen we nog niet zeggen."

Wat is het belangrijkste voordeel van de overname?

"Dat zijn drie dingen. Punt één: de kennis en know how over Frankrijk en België, en in zekere mate ook Duitsland. Twee: De 5,4 miljoen actieve gebruikers. En drie: Werken met een groep ondernemers die succesvol is, dat sluit aan op mijn ondernemende achtergrond. Plus (lachend) het is cool om een bedrijf te hebben dat een werkwoord is. Hier gebeurt het wel dat Bunq als werkwoord wordt gebruikt, maar niet in Frankrijk."

Hoeveel klanten telt Bunq nu?

"Ja, dat is een ding: Tricount heeft de gewoonte het aantal gebruikers te communiceren, maar Bunq niet. De 5,4 miljoen klanten van Tricount is dan ook het laatste gebruikersaantal dat we noemen. Ik kan wel zeggen dat binnen Tricount ongeveer twee derde van gebruikers uit Frankrijk komt en een derde uit België." 

Bunq heeft steeds meer diensten toegevoegd, naast betalen ook sparen, beleggen en hypotheken. Is het idee om klanten meer producten tegelijk te laten afnemen?

"We beginnen met onze gebruikers en kijken hoe we hun dagelijks leven makkelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld beleggen met wisselgeld bij Bunq. Als we zien dat iemand een bepaalde dienst afneemt en we denken dat hij baat heeft bij een ander product, dan zullen dat aanbieden. Maar we bekijken dat altijd vanuit gebruikersperspectief."

Als je kijkt vanuit dat gebruikersperspectief, welke dienst staat dan bovenaan de lijst om toe te voegen aan Bunq?

"Haha, er valt nog een hele wereld te winnen en hier hebben we wel ideeën over, maar daar verras ik je graag te zijner tijd mee." 

Bunq is begonnen als uitdager van grootbanken: waarin zit het grote verschil met grootbanken nu het productaanbod breder wordt?

Het verschil: it starts and ends with users in mind, en daar bouwen wij de dienst omheen. Dat is een techmindset. Banken hebben een enorm productaanbod en hebben nu een beetje geleerd dat ze vanuit de klant moeten denken. Maar de praktijk is dat een bank bijna altijd vanuit een bank denkt."

"Wat wij doen is investeren op basis van wat mensen prettig vinden. De meeste van onze gebruikers zijn klant van een bank, maar bij ons kunnen ze alles in eigen beheer doen, bijvoorbeeld ondernemers die hun btw automatisch opzij kunnen zetten. Dit zijn niet dingen waar een bank over nadenkt. Wij zijn je geldmaatje - hoewel de geldautomaten van banken nu ook zo heten - en helpen je financiële leven behapbaar te maken. Dat is gewoon heel anders."

Vorig jaar haalden jullie 193 miljoen euro op, waarvan nog 50 miljoen euro over was na de overname van Capital Flow Group. Is dat op na de overname van Tricount, of kunnen we nog meer overnames verwachten?

"Dat geld is zeker niet op en we staan in de kijker. Als het op is kunnen we meer groeikapitaal aantrekken. Dus ja, we zijn nog op overnamepad. Als je denkt: ik wil als ondernemer bij een ondernemende club horen omdat we samen sterker zijn, bel ons.”

Wat is de volgende stap voor Bunq?

"We hebben net Bunq Jackpot geïntroduceerd waarmee gebruikers elke maand drie kansen krijgen om 10K te winnen. En we rollen onze dienstverlening uit in Ierland. We willen verder internationaal uitbreiden, inderdaad ook met overnames."

Lees meer over Bunq: