Biergigant AB InBev brengt het Amerikaanse pilsmerk Bud naar Nederland. Volgens de brouwer gaat het in merkwaarde om het grootste biermerk van de planeet.
Directeur Nicolas Bartholomeeusen van AB InBev Nederland rekent er daarom op dat Bud ook bij Nederlandse bierdrinkers in de smaak zal vallen.
AB InBev heeft hier al merken als Jupiler, Leffe, Dommelsch, Hertog Jan en Corona. “Bud is anders”, stelt Bartholomeeusen. “Hertog Jan drink je thuis wanneer je er echt voor gaat zitten om goed te genieten. Bud is meer bedoeld voor borrels na het werk en festivals. Hierbij richt Bud zich voornamelijk op de doelgroep van 18 tot 35 jaar, in de Randstad.” De smaak is volgens hem het beste te omschrijven als “zacht, doordrinkbaar en minder bitter”.
’s Werelds grootste biermaker heeft uitgebreid consumentenonderzoek gedaan. Daaruit bleek dat Nederlanders goed op Bud reageerden. “We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is”, zegt Bartholomeeusen.
Het bier wordt eerst gelanceerd in de horeca. Vanaf het najaar is het ook in de winkel te koop. Tot nu toe was Bud alleen sporadisch in Nederland te vinden, omdat slechts één groothandel het in zijn assortiment had.
Overigens staat Bud in de Verenigde Staten bekend als Budweiser. In veel Europese landen wordt het gebruik van die naam aangevochten door het Tsjechische Budweiser Budvar. Dat bedrijf baseert zich daarbij op eeuwenoude rechten van brouwers in de stad České Budějovice, in het Duits 'Budweis'. Het Amerikaanse Budweiser bestaat sinds de 19e eeuw. Over de naamskwestie worden al meer dan honderd jaar rechtszaken gevoerd.
Lees meer over bier:
- Driekwart van de bierdrinkers weet niet waar IPA voor staat – jij wel?
- Waarom je beter bier uit blik kunt drinken dan uit een flesje
- Dit zijn de 10 beste brouwerijen van Nederland – de nummer 1 komt uit Den Helder
- De meest gehoorde klacht over Heineken is dat het bier naar wiet ruikt – dit is de reden