Budgetmaatschappij Wizz Air gaat nieuwe, sobere narrow body-vliegtuigen inzetten op langeafstandsvluchten. Het bedrijf verwacht dat prijsgevoelige consumenten in toenemende mate voor deze spartaanse cabines gaan kiezen.

De Hongaarse luchtvaartmaatschappij kondigde afgelopen september aan dat de eerste vlucht met een Airbus A321XLR toestel in maart 2025 vertrekt. Het gaat om een zeven uur durende vlucht tussen Londen Gatwick en Jeddah in Saudi-Arabië. Wizz heeft ook een vergelijkbare route gepland tussen Milaan en Abu Dhabi vanaf juni 2025.

Het nieuwe A321XLR-vliegtuig heeft veel aandacht gekregen vanwege het uitgebreide bereik van 8.700 kilometer. Dat maakt elf uur non-stop vliegen mogelijk en schept kansen voor nieuwe routes.

Wizz kiest bij de A321XLR-vloot voor hetzelfde aantal stoelen als in de A321neo, wat betekent dat passagiers weinig beenruimte krijgen. Wizz Air gelooft dat klanten een krappe cabine wel willen verdragen in ruil voor goedkope tickets.

"Vijftien, twintig jaar geleden dacht ik dat drie uur vliegen in deze cabines al een zware opgave was voor passagiers, maar toen verlengden we het naar zes uur en dat ging nog steeds goed", zei CEO József Váradi van Wizz in september tijdens een persconferentie. "Je tolereert het ongemak in ruil voor een lage prijs."

De ticketprijzen van Wizz voor de route Londen naar Jeddah zijn te koop vanaf ongeveer 135 pond (ongeveer 155 euro) voor een enkele reis. Dat is ongeveer een derde van de prijs van British Airways.

De vlucht van Milaan naar Abu Dhabi gaat ongeveer 125 euro kosten, minder dan de helft van de prijs die Etihad Airways voor die route rekent.

Tijdens de nieuwe langeafstandsvluchten van Wizz op de A321XLR krijgen passagiers niet eens een gratis flesje water. Bekijk de slideshow die een indruk geeft van de cabine van de A321XL:

Dit kun je verwachten van de goedkope langeafstandsvluchten van Wizz Air

LEES OOK: Etiquette in het vliegtuig: 4 fouten die je moet zien te vermijden, volgens een gedragscoach