Je bent twintiger en hebt zojuist je bedrijf voor meer dan 200 miljoen dollar verkocht. Wat doe je om dit te vieren?
Voor de drie oprichters van sportnieuwssite Bleacher Report was het antwoord simpel: een trip naar Las Vegas. Maar ze kochten niet alleen een ticket voor zichzelf. Ook alle 160 medewerkers mochten mee naar de gokstad.
In een interview met Business Insiders podcast Success! How I Did It, vertelt één van de oprichters, Bryan Goldberg, over zijn business-tips en -tricks. Ook gaat hij in op de Las Vegas-reis. Zijn team had zojuist Bleacher Report verkocht aan Turner Media voor ongeveer 200 miljoen dollar. Turner Media was nog niet volledig betrokken bij het bedrijf, dus er was de mogelijkheid om een epische trip te organiseren.
Goldberg wil er niet veel over loslaten, behalve dan dat ze het allemaal overleefd hebben. Hij zegt dat hij dit grapje niet nog een keer uithaalt wanneer hij zijn nieuwe startup Bustle verkoopt, omdat hij nu “oud is en het niet het juiste ding is om te doen”.
Toch klinkt het niet als een slecht idee. Het gesprek:
Business Insiders Alyson Shontell: Je verkocht Bleacher Report en jij en de mede-oprichters gingen naar Vegas. Vertel eens over die trip.
Bryan Goldberg: Onder geen enkel beding zal ik vertellen over de Vegas-trip.
Shontell: Oh, kom op! Je was toen jong en onbezonnen. Het maakt niet uit.
Goldberg: Ik kan niet geloven dat we dat toen hebben gedaan.
Shontell: Waarom? Dat zou iedereen toch doen wanneer ze hun bedrijf verkopen, toch?
Goldberg: Nee, het is niet wat je zou moeten doen!
Shontell: Wie gingen er allemaal naar Las Vegas?
Goldberg: Het hele bedrijf.
Shontell: Het hele bedrijf, iedereen van Bleacher Report?
Goldberg: Het hele bedrijf.
Shontell: Heb je voor iedereen betaald?
Goldberg: Dat deden we. De oprichters hebben ervoor betaald. We hadden het bedrijf verkocht. We hadden geld en zeiden: "Laten we allemaal x-duizend dollar inleggen en met het hele bedrijf naar Las Vegas vliegen."
Shontell: Hoeveel mensen waren dat wel niet?
Goldberg: Op dat moment zo'n 160, 170 mensen. De CEO Brian Grey ging, heel wijselijk, niet mee. Ik denk dat het leuke aan een CEO hebben wanneer je als twintiger een bedrijf hebt is dat hij de volwassene kan spelen die de andere kant opkijkt. Hij zei: "Ik blijf hier ver vandaan. Je betaalt het uit eigen zak en organiseert het in het weekend. Dit is geen Bleacher Report-event."
Het was zo kort na de verkoop dat Turner nog niet echt betrokken was in het bedrijf. We hadden dus maar heel kort de tijd om uit eigen zak een evenement buiten het bedrijf om naar Vegas te organiseren.
Zoals iedereen weet: what happens in Vegas, stays in Vegas. Maar ik moet wel zeggen: op een schaal van één tot tien - OMFG - was het waarschijnlijk een tien. Ik zou niet weten hoe een elf eruit zou moeten zien. Ik ga er niet verder op in, behalve dan dat we het allemaal overleefd hebben.
Shontell: Hoe ziet een tien eruit?
Goldberg: Je wilt weten hoe een tien eruit ziet? Als hetgeen waar iedereen aan denkt bij een rockster-moment. Het zorgde voor een sterker team. De trip wordt niet vergeten. Dat soort gedag is nooit meer voorgekomen en zal ook nooit meer voorkomen.
Shontell: Er komt geen Bustle-trip wanneer je het bedrijf verkoopt?
Goldberg: Mijn team gaat deze podcast horen en zeggen: 'Ho, wacht eens even. Bleacher Report mocht naar Las Vegas, waarom wij niet?' Ik vind het heel vervelend, maar mochten we Bustle verkopen dan zeg ik: 'Weet je wat, ik was toen jong en nu oud. Een oude, saaie, zwartgallige Bryan halverwege de dertig gaat niet naar Las Vegas omdat dat niet het juiste is om te doen.'
Ik loop nu helemaal rood aan, godzijdank is dit een podcast, want dit soort dingen kunnen niet. Niet in 2017, 2018, 2019 of welk jaar het ook is.
Shontell: Niet nu er social media zijn om alles vast te leggen.
Goldberg: Precies. Ik bedoel, Twitter was er toen ook, maar het was toch anders.
Luister hier de hele podcast om te horen hoe Goldberg zijn bedrijf opbouwde.