Internetwinkel Zalando werkt aan een beursnotering, ondanks rode cijfers.

Een beursgang zou dé bekroning zijn van hun opmars in online retail. De broertjes Oliver, Marc en Alexander Samwer, die de wereld willen veroveren met een reeks internetwinkels, zijn bezig met een beursnotering voor hun online modewinkel Zalando, schrijft Der Spiegel.

De broertjes zijn graag gezien bij banken en investeerders, en naar verluidt zijn Goldman Sachs, Morgan Stanley, en JPMorgan Chase in de race om de uitgifte te begeleiden. Het is niet toevallig dat dit trio ook Facebook en Twitter de beursvloer opvoerde: tekenend voor het zelfvertrouwen van Oliver, het brein van de broers Samwer.

Winst niet in zicht

De waarde van Zalando wordt geschat op 3,7 miljard euro. De broers Samwer hebben 17 procent in handen. Een grote aandeelhouder is het Zweedse handelshuis Kinnik, met 36,5 procent.

Er is wel één probleempje: Zalando heeft de laatste jaren geen winst gemaakt. Het verlies over 2013 was volgens ingewijden 80 miljoen euro, tegen 90 miljoen het jaar daarvoor.

Dat zou pleiten voor een notering aan de beurs van New York in plaats van Frankfurt, de andere kandidaat. Want Amerikaanse beleggers zien er geen probleem in om te investeren in bedrijven die verlies lijden, als de omzet maar snel groeit.

Onbekend bij kleine belegger VS

Maar wat in Amerika minder gewaardeerd zal worden: de omzetgroei van Zalando vlakt af. De omzet bedroeg in 2013 slechts 1,7 miljard euro, in plaats van het streefgetal van 2 miljard. Het jaar daarvoor was de omzet 1,15 miljard, tegen 510 miljoen in 2011. Bovendien is Zalando bij Amerikaanse consumenten volkomen onbekend, wat het tot een onaantrekkelijk aandeel voor kleine beleggers maakt.

Er is de Samwers veel aan gelegen om een uitglijder als tijdens de beursgang van Facebook te voorkomen. Hun agressieve aanpak maakt veel vijanden in de branche. Ze worden ervan beschuldigd om bedrijfsmodellen te kopiëren, bijvoorbeeld van Amazon.

Minder eigen merken

Het management van Zalando werkt hard om nou eindelijk eens winst te kunnen laten zien. Investeringen in het Verenigd Koninkrijk, waar Zalando het moeilijk heeft, werden uitgesteld, en het budget voor marketing werd verminderd. Ook werd het aantal eigen merken teruggeschroefd: onverkochte voorraad was een grote kostenpost in 2013.

De tijd dringt. Als de beursgang van Zalando lukt, is de weg open naar noteringen voor zusterbedrijven Dafiti (in Brazilië) en Lamoda (in Rusland).

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl