Het Britse supermarktconcern Tesco gaat honderden miljoenen kosten besparen. Zo wil het bedrijf, dat kampt met de naweeën van een groot boekhoudschandaal en vier winstwaarschuwingen in een jaar tijd, ruimte vrijmaken voor prijsverlagingen om meer klanten te lokken.
Tesco maakte donderdag bekend dat het de kosten met 250 miljoen pond (319 miljoen euro) per jaar wil terugdringen. Zo wordt het hoofdkantoor in Cheshunt in 2016 gesloten, waarna het kantoor in het nabijgelegen Welwyn Garden City zal fungeren als nationaal en internationaal hoofdkwartier.
Verder gaan 43 onrendabele winkels dicht en wordt de bouw van nieuwe filialen op een lager pitje gezet. In de vestigingen die overblijven, worden managementlagen geschrapt. Van het personeel wordt meer flexibiliteit verwacht wat betreft werktijden. De eenmalige kosten van de herstructurering worden geraamd op zo’n 300 miljoen pond.
Tesco investeert volgend jaar 1 miljard pond, ruim de helft minder dan dit jaar. Verder doet het bedrijf zijn activiteiten op het gebied van breedbandinternet en video de deur uit en wordt gedacht aan de verkoop van een bedrijfsonderdeel dat zich bezig houdt met het verzamelen van klantgegevens. Aandeelhouders hoeven over het lopende boekjaar niet op een slotdividend te rekenen.
De maatregelen werden aangekondigd tegelijk met een tussentijds handelsbericht. Daaruit valt op te maken dat Tesco in ieder geval wat verkopen betreft uit het dal begint te klimmen. De omzet in de belangrijke kerstperiode daalde nog wel, maar veel minder hard dan in de maanden daarvoor.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl