- De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe heeft uitstel van betaling heeft aangevraagd.
- Het ging al langer niet goed met het bedrijf. Door de uitbraak van het nieuwe coronavirus is Flybe extra in de problemen gekomen.
- De afgelopen 14 maanden kende de luchtvaartindustrie een bijzonder woelige periode met veel faillissementen.
De luchtvaartsector had het al zwaar in 2019 en de mondiale uitbraak van het coronavirus vergroot de problemen. Donderdag bleek dat de Britse luchtvaartmaatschappij Flybe uitstel van betaling heeft aangevraagd. Alle activiteiten worden gestaakt.
De toestellen van de noodlijdende onderneming blijven aan de grond. Het is Flybe de laatste weken niet gelukt om de nodige financiële hulp te krijgen.
Het ging al langer niet goed met het bedrijf, dat een vloot van zo’n 75 vliegtuigen heeft en vliegt op meer dan tachtig luchthavens in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Door de uitbraak van het nieuwe coronavirus is de onderneming extra in de problemen gekomen. Hierdoor is de vraag naar vliegtickets flink onder druk komen te staan.
Onlangs leek het bedrijf met 2.000 medewerkers nog gered omdat de Britse overheid het bedrijf te hulp wilde schieten. Branchegenoten als British Airways-moeder IAG en prijsvechter Ryanair vonden dat maar niks. Zij zagen de hulpplannen als illegale staatssteun.
Woelige periode voor luchtvaart: veel faillissementen
De afgelopen 14 maanden kende de luchtvaartindustrie een bijzonder woelige periode. Opvallend veel luchtvaartmaatschappijen gingen failliet.
De problemen bij luchtvaartmaatschappijen kennen diverse oorzaken. Vooral budgetmaatschappijen hadden te maken met verdienmodellen die niet werkten, felle concurrentie, slecht management en onverwachte kosten die leidden tot stilleggen van activiteiten of de verkoop van bezittingen. En daar is dit jaar nog het coronavirus bijgekomen.
De mondiale luchtvaartsector merkte al in januari de eerste effecten van de uitbraak van het nieuwe coronavirus, meldde de internationale brancheorganisatie van de luchtvaart IATA woensdag. Dat gebeurde wel met name in China, waar vanaf de laatste week van die maand beperkingen op reizen van kracht waren.
IATA-topman Alexandre de Juniac wijst erop dat veel internationale luchtvaartmaatschappijen pas vanaf februari hun vluchten van en naar China hebben opgeschort. De Juniac vindt dat de uitbraak van het virus een wereldwijde crisis is. Hij roept overheden op om de luchtvaart te steunen.