GrandVision heeft de afgelopen maanden zijn omzet en winst weten op te voeren. De internationaal actieve uitbater van optiekketens verkocht meer brillen en lenzen en profiteerde van de opening van nieuwe winkels.

Het moederbedrijf van onder meer Pearle en Eyewish boekte in het derde kwartaal een omzet van 808 miljoen euro. Dat was bijna 13 procent meer dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de omzet uit nieuwe filialen resteerde een plus van 5 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met 16 procent omhoog naar 142 miljoen euro.

GrandVision telde eind september wereldwijd 5922 winkels, ruim honderd meer dan aan het eind van 2014.

G4

In de belangrijkste markten voor GrandVision, het zogeheten G4-segment, steeg de omzet het afgelopen kwartaal met 6,2 procent tot 491 miljoen euro. In Duitsland en Oostenrijk lag de vergelijkbare omzet praktisch gelijk aan een jaar eerder, terwijl de andere landen binnen de G4 een omzetgroei noteerden tot 5 procent.

In andere Europese landen gingen de zaken uitstekend, getuige de omzetstijging met 23 procent tot 235 miljoen euro, vooral als gevolg van overnames. Maar ook de vergelijkbare omzetgroei viel behoorlijk hoger uit met een plus van 6,8 procent. Met name de verkoop van zonnebrillen in Zuid-Europa nam een vlucht, aldus GrandVision.

In Latijns-Amerika en Azië nam de omzet met bijna een derde toe tot 82 miljoen euro, eveneens hoofdzakelijk door acquisities. Wel kampte het bedrijf met negatieve wisselkoerseffecten in onder meer Rusland en Brazilië. In totaal was de impact van wisselkoerseffecten op de omzet circa 10 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl