De Brexit-onderhandelingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk lijken wederom muurvast te zitten.
Londen wil graag dat Britse truckers toegang krijgen tot de EU met het recht beperkt te stoppen en vracht te lossen, maar dat ziet de Unie niet zitten.
De Europese Commissie heeft geen zin in een deal die te veel lijkt op een verkapte gemeenschappelijke markt. En ze geeft geen krimp aangezien de Britten een deal nu harder nodig hebben.
Ondanks die druk is het lang niet zeker dat de regering in Londen sneller geneigd is om concessies te doen, stellen kenners.
Bij de Brexit-onderhandelingen over het wegtransport tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk die deze week plaatsvinden, lijkt de regering in Londen te starten met een achterstand.
Voor de Britten begint de tijd te dringen, terwijl Brussel er nogmaals op wijst dat het voorstel zoals dat er nu ligt echt niet aangenomen kan worden.
De Britten willen dat hun truckers toegang krijgen tot de EU via cabotage, waarbij goederen vervoerd kunnen worden binnen de EU door een Brits bedrijf. Het zou om een beperkt aantal stops gaan.
Volgens Brussel lijkt het voorstel vanuit Londen te veel op een gemeenschappelijke markt. Van zo’n deal kan geen sprake zijn omdat de onderhandelingen juist plaatsvinden vanwege de exit uit die gemeenschappelijke markt.
De Europese Commissie heeft de lidstaten gewaarschuwd dat het verzoek van het Verenigd Koninkrijk tot cabotage te veel lijkt op de de situatie van voor de Brexit, zo schrijft de Financial Times.
Veel landen staan cabotage niet toe, maar binnen de EU zijn daar wel afspraken over gemaakt. De Britten willen dergelijke rechten behouden.
De EU staat sterk - maar trekt Londen zich dat aan?
De partijen die deze week de onderhandelingen over de Brexit voortzetten, hebben sowieso lage verwachtingen van de voorgang van de gesprekken. Het lijkt niet waarschijnlijk dat de EU veel zal doen om de Britten tegemoet te komen, aangezien de Unie zich in een luxepositie bevindt.
Dat zit zo: eigenlijk zouden de onderhandelingen aan het eind van dit kwartaal afgerond moeten zijn, om het Verenigd Koninkrijk genoeg tijd te bieden de nieuwe regels ook voor het eind van dit jaar in te voeren. Daardoor ligt de druk vooral bij de Britten, terwijl de EU-onderhandelaars het zich kunnen veroorloven een afwachtende houding aan te nemen.
Sterker nog, volgens analisten vertrouwt de EU erop dat verdere vertraging en uitstel de regering van Boris Johnson zal dwingen met gunstiger voorstellen te komen.
Londen had gehoopt dat door andere handelsovereenkomsten, zoals met Japan en Nieuw-Zeeland, de EU genoodzaakt zou zijn ook snel tot een overeenkomst te komen. Juist deze andere deals laten nog op zich wachten, schrijft Politico. Daarmee heeft de EU nu de betere kaarten in handen.
Britse truckers willen toegang tot de EU behouden
Concreet heeft het Verenigd Koninkrijk gevraagd om volledige transitrechten voor vrachtwagens die de EU doorkruisen, op weg naar bestemmingen als Turkije. Daarnaast wil men het recht om dan twee keer binnen een EU-lidstaat een vracht te lossen en het recht om in totaal drie keer in de EU te stoppen.
Zo'n verzoek lijkt sterk op de bestaande regels voor EU-chauffeurs, te sterk zegt de Europese Commissie dus.
Ondanks de sterkere onderhandelingspositie van de EU lijkt het er niet op dat de Britten snel zullen toegeven. Daarbij egldt: een no-deal Brexit is uiterst pijnlijk voor het VK, maar zou op veel fronten ook problemen opleveren voor Europese bedrijven.
De spanning moet eerst nog verder oplopen voor er een deal zal komen, intussen lijken beide kanten rustig af te wachten tot de ander een concessie doet.
Lees meer over de Brexit:
- Nederlandse ondernemers maken zich na afbreken Brexit-onderhandelingen zorgen over dreigende ‘no deal’
- Nederlandse bedrijven laten hun aandacht voor Brexit verslappen, terwijl de kans op een ‘no deal’ groot is
- De EU waarschuwt de Britse regering alvast: er komen sowieso zwaardere grenscontroles vanaf 1 januari 2021 – Brits dierenpaspoort wordt ongeldig